Independent: Kouř z indické kuchyně způsobuje tání ledovců
5. dubna 2005 13:18
PRAHA/LONDÝN (EcoMonitor) - Ohně, na kterých si chudí lidé v Indii vaří jídlo, velmi významně přispívají k tání arktických ledovců, prokázala to nová vědecká studie. Saze z těchto ohňů unáší vzdušné proudění tisíce kilometrů daleko na sever, kde dopadají na ledový povrch a urychlují jeho tání.

Vědci z NASA zjistili, že třetina sazí, které ovlivňují Arktidu, pochází z jižní Asie. Indická studie prokázala, že v tomto regionu téměř polovina sazí v ovzduší pochází z ohňů, na kterých se vaří. V listopadu vědci oznámili, že během posledních 30 let se arktické ledovce ztenčily téměř o polovinu. Očekává se, že do roku 2070 v okolí severního pólu ledovce kompletně roztají.

Podle výzkumů se Arktida otepluje dvakrát rychleji než zbytek planety. Je to způsobeno zejména celosvětovými emisemi oxidu uhličitého a ostatních skleníkových plynů. Dorothy Kochová z NASA a Kolumbijské univerzity však říká, že podle nového výzkumu mohou mít saze na oteplování Arktidy také velmi významný vliv. Malé částečky sazí oteplují vzduch, ale také barví povrchovou vrstvu ledu. Tmavší povrch následně absorbuje více slunečního záření, což způsobuje rychlejší tání.

Vědci z NASA byli udiveni zjištěním, že pouhá třetina sazí zachycených v arktickém ledu pochází z průmyslových zemí v Evropě, Americe a bývalém Sovětském svazu. Další třetina pochází z požárů vegetace po celém světě a zbytek sazí je z jižní Asie. Průmysl jižní Asie produkuje nejvíce sazí na celém světě. I to je však zastíněno kouřem z milionů ohňů, na kterých se vaří. Výzkum provedený indickým Technologickým institutem v Bombaji zjistil, že více než 40 procent sazí ve vzduchu pochází z vaření, dalších 13 procent z lesních požárů.

I před tímto objevem bylo známo, že ohně, na kterých si chudí lidé vaří jídlo, jsou jednou z nejvážnějších světových ekologických hrozeb. Směs jedovatých chemikálií v kouři ze sušeného trusu nebo dřeva zabíjí ročně 2,2 milionů lidí, zejména ženy a děti. Podle OSN může tento kouř za 5 procent všech onemocnění na celém světě - to je více onemocnění, než způsobuje virus HIV - a světová ekonomika tak v důsledku nemocí a úmrtí ztrácí ročně 400 miliard liber.

V současné době dvě miliardy lidí musí pálit dřevo a sušený trus, protože k jiným formám energie nemají přístup. Saze z těchto ohňů jsou také jednou z hlavních příčin tzv. asijského hnědého mraku, který se vznáší nad jihem kontinentu a redukuje sluneční světlo dopadající na zemský povrch o 15 procent. NASA se nyní domnívá, že tento mrak může ovlivňovat celou planetu.

Podle článku Geoffreyho Leana v deníku Independent ze dne 3. 4. 2005