titulní strana > zpráva ecomonitoru
The Australian: Medúzy zaplaví světové oceány, varuje vědec
10. června 2009 10:13
PRAHA/CANBERRA (Ecomonitor) - Světové oceány mohou v příštích letech doslova přeplnit přemnožené medúzy. Tvrdí to australský vědec z Queenslandské univerzity. Podle něj je potřeba začít okamžitě jednat, než se oceány změní na eldorádo medúz, píše deník The Australian.

Anthony Richardson, vědecký pracovník organizace CSIRO, která se zaměřuje na přizpůsobení se změnám klimatu v Austrálii, shromáždil důkazy o tom, že bezstarostnou jízdu medúz do všech koutů světových oceánů umožňuje především úbytek ryb v důsledku intenzivního rybolovu. Druhým důvodem je růst množství živin, které se do moře dostávají ze zemědělských hnojiv a v odpadních vodách.

"Velké množství medúz v moři může být normálním příznakem zdravého oceánského ekosystému, ale současný obrázek jasně ukazuje, že jsme v poslední době svědky mnohem horších a také mnohem častějších přemnožení," řekl deníku Anthony Richardson. Celý výzkum byl publikován v časopise Trends in Ecology and Evolution.

V posledních letech bylo zaznamenáno přemnožení medúz ve Středomoří, v oblasti Mexického zálivu, Černého a Kaspického moře nebo u severovýchodního pobřeží USA. Částečně pak také v pobřežních vodách na Dálném východě, píše The Australian.

"Nejdramatičtější bylo přemnožení medúz v Japonském moři," říká Richardson. V posledních letech se tu začaly objevovat obrovité medúzy Nemopilema nomurai, japonsky echizen kurage. Ty mohou dosahovat váhy přes 200 kilogramù a průměr jejich klobouku může být až dva metry. "Musíme začít hospodařit v oceánech způsobem, který chápe vodní prostředí jako celek, a připravit preventivní opatření, která by zabránila podobným případům," vysvětluje Richardson.

Podle článku Jellyfish joyride threatens oceans deníku The Australian zveřejněného dne 09. 06. 2009

Hugo Charvát

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev

< zpět na titulní stranu

Reklama