titulní strana > zpráva ecomonitoru
BBC: Solární letadlo pokořilo rekord v délce letu
1. září 2008 06:28
PRAHA/LONDÝN (Ecomonitor) - Britský letoun poháněný sluneční energií dosáhl neoficiálního rekordu v délce letu stroje bez posádky. Zephyr-6 kroužil nad zemským povrchem tři dny, v noci ho poháněla energie z baterií, které solární panely dobily přes den. Rekord padl během předváděcího letu pro americkou armádu, která hledá pozorovací bezpilotní stroj pro podporu svých jednotek v poli, píše internetové zpravodajství BBC.

Helios
Bezpilotní letadla, která mohou bez potřeby doplnění paliva kroužit nad zeměkoulí, jsou pro armádu ideální pozorovací stroje. Letoun Helios americké NASA
Licence: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported
Foto: Sam916/Wikimedia Commons

Bezpilotní letadla, která mohou bez potřeby doplnění paliva kroužit nad zeměkoulí, jsou pro armádu ideální jak pro pozorování situace, tak pro přenos informací během bitev. "Jejich výhodou je neustálá přítomnost," řekl BBC Chris Kelleher z firmy QinetiQ, která letoun vyrobila. "Satelity přejdou přes stejné místo na Zemi jen dvakrát za den, z toho jednou je to v noci, bezpilotní stoj může hlídkovat celý den," dodal.

Zephyr zůstal ve vzduchu 82 hodin a 37 minut, čímž překonal dosavadní rekord bezpilotního amerického letounu Global Hawk. Ten se ve vzduchu udržel jen 30 hodin a 24 minut. Nicméně tento rekord zůstává neoficiální, neboť výrobce letounu, firma QinetiQ, není řádným členem Mezinárodní letecké federace (FAI). Podle výrobce by se stroj mohl dostat do sériové výroby během dvou let, zbývá jen posílit konstrukci letadla tak, aby mohlo spolehlivě zůstat ve vzduchu po dobu několika měsíců.

Třídenní zkušební test proběhl na konci července. Třicetikilový Zephyr vystoupal na dálkové ovládání do cestovní výšky 18 kilometrů nad povrchem Země, kde převzal kontrolu autopilot přijímající další příkazy pomocí satelitní komunikace. Během testu stroj nesl dva kilogramy komunikačních technologií.

Na první pohled vypadá vrtulový, dvoumotorový Zephyr jako obyčejný model letadla, což ještě podtrhuje možnost startu stroje z ruky. Nicméně to je při jeho úctyhodném rozpětí osmnácti metrů a váze třiceti kilogramů práce pro tři lidi. Jinak je ale letadlo vybaveno nejmodernější technologií dneška. Kostru tvoří ultralehký materiál z uhlíkových vláken a motory stroje pohání elektrická energie vyrobená ze solárních panelů tenkých jako list papíru. Ty jsou přilepeny na křídla.

Při nočním letu jsou vrtule poháněny bateriemi založenými na reakci lithia a síry, které se nabíjejí během dne. "Nejvíc jsme se zaměřili na ukládání energie a nízkou hmotnost systému," řekl BBC Kelleher. Podle něj mají lithium-sirné baterie až dvojnásobnou energetickou hustotu oproti nejvýkonnější alternativě, což jsou lithium-polymerové baterie.

Zephyr ukázal, že nové baterie dobře pracují i v extrémních teplotních podmínkách. Letoun startoval z pouště Sonora v Arizoně, kde se teploty pohybují kolem 45 stupňů Celsia, ale většinu času se pohyboval v letové výšce 18 tisíc metrů, kde je mínus 70 °C. Inženýři z firmy QinetiQ v současnosti spolupracují s americkým výrobcem letadel Boeing na výrobě největšího solárního letadla, jaké bylo dosud postaveno. Mělo by být navíc schopné unést 450 kilogramů nákladu. Podle zadání americké armády, musí letadlo zůstat ve vzduchu nepřetržitě po dobu pěti let.

Firma QinetiQ pracuje také na bezpilotním letadle pro civilní využití. Ve spolupráci s univerzitou v Aberystwyth připravuje stroj k pozorování zemědělské půdy, který by měl pomoci rozhodnout, kde použít umělá hnojiva.

Podle článku Jonathana Amose na serveru BBC Online News 24. 08. 2008

Hugo Charvát

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev

< zpět na titulní stranu

Reklama