New York Times: Kočky se domestikovaly samy
2. července 2007 08:12
PRAHA/NEW YORK (EcoMonitor) - Původně divoké kočky začaly žít s lidmi asi před 10 000 lety na Blízkém východě. Cítily se tak bezpečněji před svými nepřáteli, hyenami a většími kočkovitými šelmami, a také nalezly dostatek kořisti - hlodavce v lidských obydlích a sýpkách.

Lidé kočky tolerovali, protože si všimli, že jim jsou ku prospěchu, a děti si zase oblíbily koťata. Z lesa do lidských obydlí se tehdy přestěhovalo nejméně pět samic kočky divoké plavé (Felis silvestris lybica), píší New York Times. A z těchto pěti kočičích matek pochází všech dnešních 600 milionů domácích koček na světě. Kočičí dějiny sepsal na základě výzkumů Carlos A. Driscoll z Národního institutu pro výzkum rakoviny. Šest let studoval se svými kolegy divoké i domácí kočky na různých místech světa a analyzoval jejich DNA.

Po celém Starém světě je rozšířeno pět poddruhů kočky divoké: evropská, plavá, jihoafrická, stepní a šedá. DNA všech dnešních domácích koček odpovídá kočce divoké plavé, která žije na Blízkém východě. Podle Carlose Driscolla je tedy jisté, že to je jejich předek, píše deník. DNA divokých koček nejbližší domácím kočkám nalezli vědci u 15 jedinců v pouštích Izraele, Spojených arabských emirátů, Bahrajnu a Saúdské Arábie. Domácí kočky se podle studie dělí na pět rodových linií zjištěných analýzou mitochondriální DNA, která se dědí po samičí linii.

Pšenice, žito a ječmen byly domestikovány na Blízkém východě před 10 000 lety. Zdá se pravděpodobné, že si sýpky raně neolitických vesnic oblíbily myši a krysy. Proto lidé v boji proti hlodavcům uvítali pomoc od koček. Narozdíl od jiných domestikovaných zvířat, která byla ochočena lidmi, se kočky pravděpodobně domestikovaly samy. Z toho asi plyne i jejich vrozená pyšná nezávislost. "Kočky se přizpůsobily novému životnímu prostředí, ale popud k domestikaci přišel od koček, nikoli od lidí," řekl podle New York Times Driscoll.

Až donedávna se předpokládalo, že kočky byly domestikovány ve starém Egyptě, kde byly považovány za posvátná zvířata. Před třemi lety objevila skupina francouzských archeologů ostatky osmiměsíční kočky pohřbené se svým majitelem v neolitickém sídlišti na Kypru. Tento ostrov byl osídlen zemědělci z Turecka, kteří si s sebou přivezli domácí zvířata, pravděpodobně i kočky. Neexistuje totiž žádný důkaz, že by na Kypru původně divoké kočky žily. Tento nález pochází z doby dávno před egyptskou civilizací. Společně s novými genetickými důkazy řadí domestikaci kočky do jiného kontextu - do počátků zemědělství na Blízkém východě a pravděpodobně do oblasti zvané „Úrodný půlměsíc“.

Stephen O’Brien, vědec, který se na genetickém výzkumu domácích koček také podílel, podle New York Times popsal domestikaci koček jako "začátek jednoho z největších experimentů v biologické historii", protože počet domácích koček nyní na světě překračuje půl miliardy, zatímco většina z dalších 36 druhů koček je ohrožena vyhynutím. Cenným výstupem ze studie je také vytipování markerů DNA, které rozlišují původní divoké kočky od domácích a zdivočelých, se kterými se občas kříží.

Podle článku Nicholase Wada v deníku New York Times ze dne 29. 6. 2007