AP: Automobilové výfuky pomáhají lepšímu růstu stromů
10. července 2003 13:34
PRAHA/NEW YORK (EcoMonitor) - Vědci zabývající se dopadem městského znečištění na růst rostlin učinili překvapující objev. Stromy, které rostou blízko ulic s vysokou dopravní zátěží jsou dvakrát vzrostlejší než jejich venkovští kolegové. Zjištění ovšem koliduje se všemi představami o městech jako oblastech nepřátelských vůči rostlinám.

Vědecký výzkum, jehož výsledky byly zveřejněny v červencovém vydání časopisu Nature, provedly společně týmy z univerzity Cornell a z Institutu studií ekosystému v Millbrook, N.Y.. Američtí vědci menší vzrůst stromů přisuzují trvalému vlivu ozónu, který je vyšší ve venkovských oblastech ve srovnání s městskou zástavbou. Studie se týkala zkoumání topolu amerického v obou prostředích. "Na venkově jsou stromy velké asi tak jako já, ale ve městě jsou vysoko nad mou hlavou a to je skutečně dramatické", řekl vedoucí vědeckého výzkumu Jillian Gregg.

Přízemní ozón, který v souvislosti se smogem u lidí způsobuje respirační obtíže, může také zpomalit růst některých rostlin. Podle Gregga sice okamžité hodnoty budou nejvyšší v centru města, ale dlouhodobá kumulace ozónu v zemědělských oblastech může být až o polovinu větší. Ozón, který se objevuje na venkově, vzniká ve městech z "předchůdců ozónu", smogových emisí průmyslu a automobilismu, které fotochemicky reagují se slunečním zářením. Ve městech s vysokou koncentrací jednoho z těchto spouštěcích prvků, oxidu dusnatého, může nastat jev, který Gregg nazývá "samočisticí reakce", který vytlačí přízemní ozón z městského vzduchu a udrží jeho hladinu na mírné úrovni. Ale když se dostane na venkov, kde je koncentrace oxidu dusnatého nízká, zůstává ozón v atmosféře daleko delší dobu. Kvůli tomu se vyšší koncentrace dají najít velmi daleko od přeplněných silnic a továrních komínů.

Vědci použili geneticky identické topoly americké, získané z odštěpků jediné rostliny, které pěstovali na sedmi různých místech, čtyři v městském okresu New Yorku a tři ve venkovských oblastech na Long Islandu či v severní části státu New York. Aby se zamezilo rozdílům v růstu kvůli rozdílné půdě, byla půda vykopána a v městské hlíně rostly stromy ve venkovských oblastech a naopak. Stromy byly pěstovány v zakopaných nádobách a dostávaly stejný přísun vody. Tři roky růstu ukázaly, že silnější kmeny vyrostly v New York City než na venkově. Později byl proveden kontrolní experiment, při kterém byl strom vystavený silné koncentraci ozónu umístěn v normálních podmínkách - po té vyrostl o polovinu své dosavadní výšky.

Podle textu Associated Press 09. 07. 2003.

Hugo Charvát