BBC: Geneticky upravené rostliny se šíří do přírody díky lidské činnosti
19. června 2003 14:22
LILLE (EcoMonitor) - Podle zjištění francouzských vědců z univerzity v Lille mohou být pro šíření geneticky modifikovaných plodin do volné přírody semena těchto rostlin větším nebezpečím než jejich pyl. Ta mohou totiž putovat na zemědělských strojích velmi daleko a např. geny z komerčně pěstované cukrové řepy se dají nalézt v divoce rostoucích rostlinách až ve vzdálenosti 1,5 kilometru od původního stanoviště.

Toto zjištění by znamenalo, že GM plodiny jsou schopné se volně šířit a není pro ně problém překonat ochranné hranice. "Když se modifikovaná řepa ujme v oblasti, kde jsou divoké druhy rostlin, nevyhnutelně dojde k předání genu," říká hlavní autor studie Jean-Francois Arnaud. Výzkumy francouzských odborníků se zaměřily především na cukrovou řepu, která se snadno rozšiřuje a která má blízko k volně rostoucím druhům rostlin jako je divoká řepa.

Vědci použili techniky molekulární biologie, aby dokázali šíření genů. Odebrali vzorky DNA z rostlin ve třech oblastech - přímo na zkušebním poli, z divoké řepy rostoucí ve vzdálenosti 1,5 kilometru a ze zóny mezi těmito body. Tímto porovnáním se prokázalo, že geny z modifikovaných organizmů se přenesly na divoce žijící druhy a že se tak stalo právě díky lidské činnosti, která rozšířila semena dříve, než by se to povedlo pylu. "Náhodný přenos semen v hlíně přilepené na automobily, nebo při normální zemědělské aktivitě se ukazuje jako nejpodstatnější pro šíření průmyslových rostlin do přírody," oznámil Dr. Arnaud. "Naše šetření potvrdilo hypotézu, že šíření na větší vzdálenost je zcela způsobené lidskou činností".

Studie byla publikována v časopise Královské společnosti přichází v době, kdy ve Velké Británii probíhá celonárodní debata o možnosti povolení pěstování geneticky modifikovaných plodin. Vláda rozhodne o udělení licence na průmyslové zemědělské rostliny zřejmě již v září, čímž se uzavře čtyřletý cyklus zkoumání nebezpečí upravených plodin i snahy nevládních organizací. "Francouzský výzkum nám ukazuje, jak jsme stále jen na začátku našeho poznání toho, co mohou dlouhodobě způsobit modifikované plodiny ve volné přírodě," říká Pete Riely z ekologické organizace Přátelé země."Musíme opustit myšlenku, že upravené a neupravené rostliny mohou bez problémů žít vedle sebe. Vláda by měla zapomenout na povolení komerčního pěstování geneticky upravených plodin ve Velké Británii."

Polde článku Heleny Briggs BBC News Online 19. 06. 2003.

Hugo Charvát