titulní strana > zpráva ecomonitoru
Jaroslav Martínek: Je třeba změnit náš přístup k cyklistice
11. dubna 2011 14:17
PRAHA (Ecomonitor) - Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek v pořadu Host Radiožurnálu odpovídal na dotazy čtenářů. Vysvětlil, co brání rozvoji cyklistiky, jaký je vztah mezi řidiči a cyklisty i proč nesmí cyklista jezdit po chodníku.

„Jsem aktivní běžec a kolo beru jako dopravní prostředek,“ řekl Jaroslav Martínek z Centra pro dopravní výzkum a dodal: „Do práce jezdím 6 kilometrů, a tak je kolo ideální.“ Martínek si myslí, že je třeba změnit náš přístup, neboť i tradiční cyklistická města jako Hradec Králové a Pardubice jsou prý v rámci Evropy na chvostu. V českých městech se většinou hovoří o cyklostezskách, ale ne o souvislých cyklistických koridorech, kde je jízda rychlá a bezpečná. Hlavní cesta k propagaci cyklistiky by prý byla změna infrastruktury, podobně jak se stalo v Dánsku nebo Holandsku.

Problém však není jen v infrastruktuře. Nedostatkem v našich podmínkách prý je, že zaměstnavatelé neumožňují svým zaměstnancům osprchovat se a převléct. Další překážkou pro dojíždění do práce na kole je absence parkovišť pro kola. „Nestačí jen stavět cyklostezky, ale je třeba vytvářet zázemí v místě cílů cest cyklistů,“ řekl Martínek a přidal odkazy na parkovací infrastrukturu (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/parkovaci-cykloinfrastruktura/) a na cykloparkoviště (http://www.cyklostrategie.cz/cyklodoprava/pribehy-cykloparkovist/).

Diskuze se dotkla také problému soužití řidičů a cyklistů. Martínek si myslí, že řidiči motorových vozidel nemají rádi cyklisty buď proto, že jsou zapřísáhlými nepříteli kola nebo se prostě bojí, že cyklistu srazí. „Sám vím, že se cyklista často chová nevyzpytatelně. Jistě je i hodně řidičů, kteří cyklisty respektují, a to jednoduše proto, že i oni jsou cyklisté,“ říká Martínek a připomíná, že se snaží změnit stále platný předpis, určující, že když existuje cyklistická stezka, nesmí cyklista použít silnici (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/cyklolegislativa/zakon-361-2000/).

Zazněla otázka, proč smí chodci na cyklostezku a cyklisté na chodník ne. Martínek vysvětlil, jaký dopravní režim na komunikacích platí. „Buď má značku C7 a je pro chodce, nebo C8 a je pro cyklisty. Nebo také C9 a C10, které jsou pro cyklisty a chodce. Pravdou ale je, že asi nikdo nebude pokutovat chodce, když jde po cyklostezce, zatímco v opačném případě ano,“ uvedl Martínek a dodal: „Cyklista je rychlejší a na chodníku opravdu ohrožuje chodce.“

Podle rozhovoru s Jaroslavem Martínkem v pořadu Host Radiožurnálu, uskutečněném na Českém rozhlasu 1 dne 1. dubna 2011.

Martin Singr

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:12. 4. 2011
Název: Dobrý nápad, ale...
Autor:Rostislav Adam
Koukám, že Vy pouze z pár špatných příkladů vyvozujete, že se tak chovají všichni. Co bych při takovém přístupu měl říkat já, jako cyklista, je dost řidičů IAD, kteří nerespektují cyklopruhy, dost řidičů taky taky projíždí křižovatky na červenou, blokují křižovatku, ve snaze ušetřit byť jen sekundu někteří řidiči ohrožují vše kolem, ...
Kdybych uvažoval jako Vy, byl by pro mne každý řidič IAD gauner. Samozřejmě ze zkušenosti vím, že je i dost slušných řidičů. Taky jsem narazil na neslušné cyklisty, dokonce mne jeden málem srazil(a to je opravdu co říct), nicméně my, co se pohybujeme po městě většinou jezdíme s ohledem k ostatním.
Jednosměrky bývají často dělány pro to, aby se zamezilo průjezdu automobilů danou oblastí, případně ztížilo parkování. Pro cyklisty je ale tahle spleť jednosměrek nepříjemná(zejména pokud člověk není místní). Pokud je místo přehledné, není důvod, aby jím cyklisté nemohli jezdit i v protisměru. Samozřejmě nikdo nežádá, aby cyklisté mohli jezdit v protisměru v Legerově, Sokolské, Ječné, Žitné atd., ale opravdu nevidím důvod, proč by nemělo být pro cyklisty povoleno jet v protisměru v úseku Náměstí Republiky - Můstek - Národní třída.
"Je mi líto, co nemá SPZ, řidičák, techničák, zdravotní vyšetření atd., to na silnici prostě nepatří. " Tak kde se máme my, cyklisté pohybovat, vy nás nechcete na silnici, chodci nás zase nechtějí na chodníku, tak kudy máme jezdit?
"Teď se jim ustupuje a ti parazité budou moct jezdit v protisměru legálně." Tohle bych měl asi přehlédnout. Kdybych byl redaktorem Ekolistu, tak bych to jako hanlivou frázi smazal. Vy chcete říct, že se ustupuje nám cyklistům, ale tak to není. Praha se stále tvoří dle toho, jak chtějí automobilisté, i když je to jednoznačně chybné. Jen výjimečně tomu tak není.
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama