titulní strana > zpráva ecomonitoru
Guardian: Tokio nabízí veřejné „dobíječky“ elektrických aut
8. dubna 2010 10:28
PRAHA/TOKIO (Ecomonitor) - Největší problém rozšíření elektromobilů do běžného provozu je nedostatek dobíjecích míst. Kalifornská společnost Better Place proto tento měsíc uvede v Tokiu do zkušebního provozu systém prvních veřejných „dobíječek“. Automobily od nich odjedou nabité během několika minut, píše deník Guardian.

Renault Fluence
Elektromobil Renault Fluence.
Licence: Volné dílo (public domain)
Foto: Vooodzu/Wikimedia Commons

Systém speciálních míst, která zavádí Better Place bude na devadesát dní spuštěn již zanedlouho, 26. dubna. Princip je jednoduchý – řidič si na daném místě vybitou baterii vymění za nabitou a místo několikahodinového čekání tak bude moci odjet ihned.

Společnost se podle Guardianu nemusí bát, že by dobíjecí místa zela prázdnotou, podařilo se jí totiž domluvit s největší tokijskou taxikářskou firmou Nihon Kotsu, která elektrickými automobily ve svém vozovém parku disponuje.

Technologie Better Place je momentálně ve zkušebním provozu také v Kodani, kde vzniklo sto dobíjecích míst. Společnost celý proces testuje na elektrickém voze Renault Fluence, jehož výrobu hodlá spolu s rozšiřováním míst k dobíjení postupně zvyšovat.

Společnost v předchozích třech letech podepsala kontrakty na vybudování zkušební sítě „dobíječek“ elektrických aut s Izraelem, Dánskem, Austrálií, Havajskými ostrovy či Kalifornií.

Automobilová doprava je zdrojem jedné pětiny celkových světových emisí oxidu uhličitého, píše deník Guardian. Podle dřívější studie britského ministerstva dopravy by větší rozšíření elektromobilů snížilo příspěvek silniční dopravy ke změnám klimatu, protože vozidla s elektrickými motory emitují o polovinu CO2 méně než normální auta.

Podle článku Aloka Jha „Tokyo to trial electric 'filling stations' to boost green transport“ zveřejněného na serveru deníku The Guardian 5. 4. 2010.

Lucka Matějovská

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:11. 4. 2010
Název: Nabití za pár minut ?
Autor:Aleš
Jo v tom máte pravdu. Dostat někam 30kWh je problém. Ale ty proudy bych tak tragicky neviděl 100A nic není. Problém je s účinností, pokud se nám třeba 10% energie při nabíjení ztratí v teple pak těch 10kW za 17 minut tu baterii roztaví. Nevím jaká bude účinnost nabíjení, ale NIHM mají tak 80% (12hodin nabíjení 1/10 capacity) Olověné 70%. Samozřejmě záleží i na způsobu nabíjení , například půlzní nabíjení je účinnější , ale to už zacházíme do detailu. V každém případě pokud nebude technologie , která rychle nabíje elektromobil do 20ti minut nebo nebudou mít auta dojez , alespoň 400km, pak jen menšina řidičů si bude ochotna takové auto koupit. Podle mého názoru střednědobá budoucnost patří plung-in hybridům. Auta ujedou prvních 20-50km na el. energii , pak naskočí benzínový motor, kderý bude sloužit jako generátor. Po dokončení cesty majitel dobije auto za 5-10 hodin ze zásuvky.
Takové auto má velkou užitnou hodnotu , majitel bude jezdit do práce na el. energii a na občasné delší vyjížďky kombinovaně na benzín.
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama