titulní strana > zpráva ecomonitoru
BBC: Znečištění ze silniční dopravy představuje pro děti velké riziko
24. června 2009 10:29
PRAHA/LONDÝN (Ecomonitor) - Pro děti mohou být mikroskopické částice z dopravy větším nebezpečím, než se původně předpokládalo, uvedl zpravodajský server BBC News.

Auta.
Analýza prachu na listí kolem silnic ukázala, že znečištění nejmenšími částicemi může být největší právě ve výšce dětské postavy.
Foto: Hugo Charvát/Ekolist.cz

Prvotní zjištění rozsáhlé studie poukazuje na to, že londýnské děti staré osm až devět let mají o pět procent nižší kapacitu plic než je celostátní průměr. Sedm procent dětí v obvodu Tower Hamlets má navíc funkci plic sníženou na úroveň, jež je mezinárodně považována za nebezpečnou.

Studii vede profesor Jonathan Grigg, který pracuje v Centru pediatrie na Barts and the London School of Medicine and Dentistry.

Částečky pocházející z výfukových plynů, které jsou označovány jako PM10, jsou daleko menší než šířka lidského vlasu. Měří méně než 10 mikrometrů v průměru.

Výzkumní pracovníci z Lancaster University varují, že hladiny částic jsou často vyšší, než ukazují oficiální monitorovací zařízení. Ty jsou totiž kvůli obavám z vandalismu umístěny až ve výšce tří metrů nad zemí a jejich výsledky tak mohou být zkreslené. Analýza prachu na listí kolem silnic ukazuje, že znečištění může být nejintenzivnější právě ve výšce dětské postavy.

Británie již čelí sankcím ze strany Evropské unie za několikanásobné porušení norem pro znečištění částicemi.

Profesor Grigg pro BBC News uvedl: "Teď už víme, že problémy s kapacitou plic u dětí jsou způsobeny znečištěním ovzduší, jak jsme předpokládali. Tím se u nich zvyšuje riziko řady respiračních onemocnění, jako je astma a další infekce, kterými mohou trpět i v dospělosti."

Pravidelných testů se v průběhu několika let účastnilo celkem 203 dětí z 10 různých škol. Předběžné výsledky u 149 dětí ukazují, že 11 z nich má kapacitu plic až o 80 % nižší, než je celostátní průměr.

Jednou z výzkumných metod je i tzv. test kašle, při němž může být analyzován obsah uhlíku v jejich hlenu. Mikroskopická analýza pak ukáže, jak hluboko se částice dostanou do plic.

Tyto výsledky zvětší tlak na britskou vládu kvůli neplnění norem EU na kvalitu ovzduší. Evropská unie vyžaduje průměrné koncentrace PM10 pod 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Země s velkými aglomeracemi však většinou vykazují úrovně vyšší.

Podle článku Davida Shukmana Road particles pose "higher risk" vydaného 9. června 2009 na BBC News.

Dominika Patrovská

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:25. 6. 2009
Název: děti
Autor:lyn_x
fafnire
Jak výše napsal mm, "To je přesně to co dělá soustavně, plácne něco a o dokazování se nestará, pokud se mu to vytkne napadne vás coby zeleného cvoka!". Adresoval to ale Alešovi, zřejmě chyba.

Nevím, jak to bylo před dvaceti lety v Praze, ale tipnul bych si, že se tam moc uhlím v domácnostech netopilo.
A provoz byl před dvaceti lety v Praze cca třetinový, viz např. http://www.praha.eu/jnp/cz/extra/autoasistent/hustota_dopravy/index.html.
To katalyzátorem nezachráníte, ani kdybyste se zbláznil. A díky většímu rozšíření naftových motorů už vůbec ne - se sazemi toho katalyzátor moc neudělá (řekl bych, že spíš po pár letech vypoví službu).

Ale ještě dovolte k tomu Vašemu výpadu:
"A abychom to vrátili na ten předchozí lepší stav,tak bychom znovu měli začít topit uhlím,odstranit z aut katalisátory a vrátit těžký průmysl do středu měst.Ale hlavně přestat jezdit auty,že.Vy jste fakt esence zeleného myšlení."
Podsouváte logikovi něco, co neřekl. On řekl jen, že to je teď v Praze s čistotou vzduchu výrazně horší. Možná by se s trochou fantazie dala odtušit touha omezit automobilový provoz v hlavním městě. Zbytek je čirá demagogie směřující pouze k vyřčení věty "Vy jste fakt esence zeleného myšlení."
Netvrdím, že to děláte záměrně, zřejmě Vás toto téma natolik rozčiluje, že ztrácíte kontrolu. Bohužel tím ale dost snižujete kvalitu diskuse.
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama