titulní strana > zpráva ecomonitoru
Guardian: Tokio nabízí veřejné „dobíječky“ elektrických aut
8. dubna 2010 10:28
PRAHA/TOKIO (Ecomonitor) - Největší problém rozšíření elektromobilů do běžného provozu je nedostatek dobíjecích míst. Kalifornská společnost Better Place proto tento měsíc uvede v Tokiu do zkušebního provozu systém prvních veřejných „dobíječek“. Automobily od nich odjedou nabité během několika minut, píše deník Guardian.

Renault Fluence
Elektromobil Renault Fluence.
Licence: Volné dílo (public domain)
Foto: Vooodzu/Wikimedia Commons

Systém speciálních míst, která zavádí Better Place bude na devadesát dní spuštěn již zanedlouho, 26. dubna. Princip je jednoduchý – řidič si na daném místě vybitou baterii vymění za nabitou a místo několikahodinového čekání tak bude moci odjet ihned.

Společnost se podle Guardianu nemusí bát, že by dobíjecí místa zela prázdnotou, podařilo se jí totiž domluvit s největší tokijskou taxikářskou firmou Nihon Kotsu, která elektrickými automobily ve svém vozovém parku disponuje.

Technologie Better Place je momentálně ve zkušebním provozu také v Kodani, kde vzniklo sto dobíjecích míst. Společnost celý proces testuje na elektrickém voze Renault Fluence, jehož výrobu hodlá spolu s rozšiřováním míst k dobíjení postupně zvyšovat.

Společnost v předchozích třech letech podepsala kontrakty na vybudování zkušební sítě „dobíječek“ elektrických aut s Izraelem, Dánskem, Austrálií, Havajskými ostrovy či Kalifornií.

Automobilová doprava je zdrojem jedné pětiny celkových světových emisí oxidu uhličitého, píše deník Guardian. Podle dřívější studie britského ministerstva dopravy by větší rozšíření elektromobilů snížilo příspěvek silniční dopravy ke změnám klimatu, protože vozidla s elektrickými motory emitují o polovinu CO2 méně než normální auta.

Podle článku Aloka Jha „Tokyo to trial electric 'filling stations' to boost green transport“ zveřejněného na serveru deníku The Guardian 5. 4. 2010.

Lucka Matějovská

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:10. 4. 2010
Název: Nabití za pár minut ?
Autor:Vladimír Šmídl
Výkon, který protéká hadicí při takování auta je ve skutečnosti impozantní. Srovnatelně rychlé elektrické dobíjení vypadá asi následovně:

Uvažujme baterii akumulátorů o energii 30 kWh, tj.
30 000 Wh, zaokrouhleně
100 MWs (Megajoulů)

Potom nabití za 10 vteřin vyžaduje výkon nabíječe 10 MW to nemůže
provozovat
drobný
spotřebitel
Spokojíme-li se se 100 vteřinami , tj . 1,7 minuty , bude potřebný výkon 1 MW. Ani to nejde instalovat kdekoli a obsluhovat kýmkoli.
Spokojíme-li se s 1000 vteřinami, (tj. asi 17 minut),vystačíme se
100 kW, a potom, uvážime-li napětí baterie 100 voltů, potřebný proud bude 1000Ampér. Potřebným průřezem se tomu blíží pomocné startovací kabely, ale i ty by za těch 17 minut shořely. Výměnný systém je naproti tomu schůdný.Odebraná energie je změřitelná palubním elektroměrem. Opotřebenější akumulátor tedy nemusí zákazníka poškozovat.
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama