titulní strana > zpráva ecomonitoru
Jaroslav Martínek: Je třeba změnit náš přístup k cyklistice
11. dubna 2011 14:17
PRAHA (Ecomonitor) - Národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek v pořadu Host Radiožurnálu odpovídal na dotazy čtenářů. Vysvětlil, co brání rozvoji cyklistiky, jaký je vztah mezi řidiči a cyklisty i proč nesmí cyklista jezdit po chodníku.

„Jsem aktivní běžec a kolo beru jako dopravní prostředek,“ řekl Jaroslav Martínek z Centra pro dopravní výzkum a dodal: „Do práce jezdím 6 kilometrů, a tak je kolo ideální.“ Martínek si myslí, že je třeba změnit náš přístup, neboť i tradiční cyklistická města jako Hradec Králové a Pardubice jsou prý v rámci Evropy na chvostu. V českých městech se většinou hovoří o cyklostezskách, ale ne o souvislých cyklistických koridorech, kde je jízda rychlá a bezpečná. Hlavní cesta k propagaci cyklistiky by prý byla změna infrastruktury, podobně jak se stalo v Dánsku nebo Holandsku.

Problém však není jen v infrastruktuře. Nedostatkem v našich podmínkách prý je, že zaměstnavatelé neumožňují svým zaměstnancům osprchovat se a převléct. Další překážkou pro dojíždění do práce na kole je absence parkovišť pro kola. „Nestačí jen stavět cyklostezky, ale je třeba vytvářet zázemí v místě cílů cest cyklistů,“ řekl Martínek a přidal odkazy na parkovací infrastrukturu (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/parkovaci-cykloinfrastruktura/) a na cykloparkoviště (http://www.cyklostrategie.cz/cyklodoprava/pribehy-cykloparkovist/).

Diskuze se dotkla také problému soužití řidičů a cyklistů. Martínek si myslí, že řidiči motorových vozidel nemají rádi cyklisty buď proto, že jsou zapřísáhlými nepříteli kola nebo se prostě bojí, že cyklistu srazí. „Sám vím, že se cyklista často chová nevyzpytatelně. Jistě je i hodně řidičů, kteří cyklisty respektují, a to jednoduše proto, že i oni jsou cyklisté,“ říká Martínek a připomíná, že se snaží změnit stále platný předpis, určující, že když existuje cyklistická stezka, nesmí cyklista použít silnici (http://www.cyklostrategie.cz/cykloinfrastruktura/cyklolegislativa/zakon-361-2000/).

Zazněla otázka, proč smí chodci na cyklostezku a cyklisté na chodník ne. Martínek vysvětlil, jaký dopravní režim na komunikacích platí. „Buď má značku C7 a je pro chodce, nebo C8 a je pro cyklisty. Nebo také C9 a C10, které jsou pro cyklisty a chodce. Pravdou ale je, že asi nikdo nebude pokutovat chodce, když jde po cyklostezce, zatímco v opačném případě ano,“ uvedl Martínek a dodal: „Cyklista je rychlejší a na chodníku opravdu ohrožuje chodce.“

Podle rozhovoru s Jaroslavem Martínkem v pořadu Host Radiožurnálu, uskutečněném na Českém rozhlasu 1 dne 1. dubna 2011.

Martin Singr

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:12. 4. 2011
Název: Dobrý nápad, ale...
Autor:A.S. Pergill
1. Těch špatných příkladů je pochopitelně víc. Jsem přesvědčen o tom, že určití lidé prostě na silnici nepatří, ani když řídí kolo (IMHO řízení auta je v některých ohledech méně náročné) a měl by existovat nějaký mechanismus, jak je z těch silnic dostat pryč - proto volám po SPZ pro kola a řidičák pro cyklisty (aby z těch silnic nebyli odstrasňováni pouze darwinskými mechanismy).
2. Pokud bude obecně povoleno cyklistům jet v protisměru, tak se zcela jistě najdou blbové, kteří pojedou i tou Legerovou nebo Ječnou (případně na dalších podobných místech). A zcela jistě se najdou zástupy podobných, kteří půjdou dělat virvál v případě, že z něho zbude surovina na tatarák. Jinak vás ujišťuji, že "změť jedosměrek" je pro řidiče stejně nepříjemná jako pro cyklistu, respektive víc, protože cyklista, když se zamotá, tak v souladu s platnými předpisy může kolo jednosměrkou pronést (což automobilista sice smí taky, ale zpravidla to fyzicky nezvládne).
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama