titulní strana > zpráva ecomonitoru
BBC: Znečištění ze silniční dopravy představuje pro děti velké riziko
24. června 2009 10:29
PRAHA/LONDÝN (Ecomonitor) - Pro děti mohou být mikroskopické částice z dopravy větším nebezpečím, než se původně předpokládalo, uvedl zpravodajský server BBC News.

Auta.
Analýza prachu na listí kolem silnic ukázala, že znečištění nejmenšími částicemi může být největší právě ve výšce dětské postavy.
Foto: Hugo Charvát/Ekolist.cz

Prvotní zjištění rozsáhlé studie poukazuje na to, že londýnské děti staré osm až devět let mají o pět procent nižší kapacitu plic než je celostátní průměr. Sedm procent dětí v obvodu Tower Hamlets má navíc funkci plic sníženou na úroveň, jež je mezinárodně považována za nebezpečnou.

Studii vede profesor Jonathan Grigg, který pracuje v Centru pediatrie na Barts and the London School of Medicine and Dentistry.

Částečky pocházející z výfukových plynů, které jsou označovány jako PM10, jsou daleko menší než šířka lidského vlasu. Měří méně než 10 mikrometrů v průměru.

Výzkumní pracovníci z Lancaster University varují, že hladiny částic jsou často vyšší, než ukazují oficiální monitorovací zařízení. Ty jsou totiž kvůli obavám z vandalismu umístěny až ve výšce tří metrů nad zemí a jejich výsledky tak mohou být zkreslené. Analýza prachu na listí kolem silnic ukazuje, že znečištění může být nejintenzivnější právě ve výšce dětské postavy.

Británie již čelí sankcím ze strany Evropské unie za několikanásobné porušení norem pro znečištění částicemi.

Profesor Grigg pro BBC News uvedl: "Teď už víme, že problémy s kapacitou plic u dětí jsou způsobeny znečištěním ovzduší, jak jsme předpokládali. Tím se u nich zvyšuje riziko řady respiračních onemocnění, jako je astma a další infekce, kterými mohou trpět i v dospělosti."

Pravidelných testů se v průběhu několika let účastnilo celkem 203 dětí z 10 různých škol. Předběžné výsledky u 149 dětí ukazují, že 11 z nich má kapacitu plic až o 80 % nižší, než je celostátní průměr.

Jednou z výzkumných metod je i tzv. test kašle, při němž může být analyzován obsah uhlíku v jejich hlenu. Mikroskopická analýza pak ukáže, jak hluboko se částice dostanou do plic.

Tyto výsledky zvětší tlak na britskou vládu kvůli neplnění norem EU na kvalitu ovzduší. Evropská unie vyžaduje průměrné koncentrace PM10 pod 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Země s velkými aglomeracemi však většinou vykazují úrovně vyšší.

Podle článku Davida Shukmana Road particles pose "higher risk" vydaného 9. června 2009 na BBC News.

Dominika Patrovská

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:28. 6. 2009
Název: děti
Autor:logik
Vážený pane, buď nevíte nic, nebo vědět z nějakého důvodu nechcete. Tak jen tak pro zajímavost, už od 60. lte se nestavěly skoro vůbec u nové výstavby teplárny avýtopny na uhlí, ale na plyn a tam kde se to ještě stavělo to bylo proto, že nebyl dotažen plyn. V 70. a 80. letech už to šlo jen naplyn případně mazut atd., dále se montovaly odsiřovače atp. Vím to bezpečně, protože jsem tytpo věci sledoval a měli v pracovní náplni. Co se týče automobilů, sice se letos jakoby tuttlalo, ale kdo chtěl, tak informace získal. takže třeba v oblasti Veletržní cca v 80 .letech (přesnná data si už nepamatuji) bylo znečistění od aut třeba ve Veletržní a přilehlých oblastech 30x překračováno. problém byl ale stejný jako dnes, že se s tím nesmělo nic dělat, protože už tehdy jsme měli moudré politiky a ekonomy, kteří považovali chod automobilismu a jeho rozvoj za důležitější než zdraví lidí a rozvoj veřejné dopravy. No a v tomto se nic nezměnilo, dne s nám tu všude narostl provoz někde až desetkrát. A myslíte, že se snížilo znečistění? Např, v polétavém prachu je to ještě horší a to je z hlediska zdraví - mikročástice ještě horší - jenže to byste o tom asi musel něco víc vědět. tady nejde o žádné zelené, ekologiswmus a jiné pitomosti. tady jde zcela o jasné podmínky pro život, jasné závadné poměry a jasné zdravotní dopady. Že z toho jsou rakovinná onemocnění, nemocic dýchacích cest, alergie, poškození imunitního systému a další je všem odborníkům jasné. laikům a zlatokopům a rádoby ekonomům však ne. Vždyť stačí zavést poplaztky ve zdravotnictví a hned lidé přestanou otravovat a silnější přežijí, že? Anakonec proč bychom se starali vůbec o lidi, ať si každý poradí sám, i když si zdravotní poškození nezpůsobil, co? A zkuste dnes sehnat skutečně objektivní informace o stavu škodlivin v konkretním místě. A zkuste s tím něco dělat. Ani dens to nejde a hlavně se nedá vynutit náprava. |A to omezení silniční dopravy ve prospěch veřejné, železnice a omezení dopravy obecně (zbytečné) je velmi snadné a levné řešení. Ae když ono to nějak zase nezapadá do politických cílů a ekonomům se pak taky těžko vymýšlí nějaká dobrá ekononmika. Vždyť na škodlivých věcech se tak dobře vydělává a těm hloupým lidičkům pak stačí nakukat, že když omezíme to škodění, tak se tím omezí jejich svoboda a demokracie, že ? není to vše horší než ti zelení nebo ti tzv. ekologisté? Mimochodem všech ny ty názvy jsou nesmysl a když nejsou argumenty a znalosti, tak se raději dělají nálepky a nenávist. není nic lepšího než rozeštvávat lidi, což je dne s nějakou zajímavou modou.
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama