titulní strana > zpráva ecomonitoru
BBC: Znečištění ze silniční dopravy představuje pro děti velké riziko
24. června 2009 10:29
PRAHA/LONDÝN (Ecomonitor) - Pro děti mohou být mikroskopické částice z dopravy větším nebezpečím, než se původně předpokládalo, uvedl zpravodajský server BBC News.

Auta.
Analýza prachu na listí kolem silnic ukázala, že znečištění nejmenšími částicemi může být největší právě ve výšce dětské postavy.
Foto: Hugo Charvát/Ekolist.cz

Prvotní zjištění rozsáhlé studie poukazuje na to, že londýnské děti staré osm až devět let mají o pět procent nižší kapacitu plic než je celostátní průměr. Sedm procent dětí v obvodu Tower Hamlets má navíc funkci plic sníženou na úroveň, jež je mezinárodně považována za nebezpečnou.

Studii vede profesor Jonathan Grigg, který pracuje v Centru pediatrie na Barts and the London School of Medicine and Dentistry.

Částečky pocházející z výfukových plynů, které jsou označovány jako PM10, jsou daleko menší než šířka lidského vlasu. Měří méně než 10 mikrometrů v průměru.

Výzkumní pracovníci z Lancaster University varují, že hladiny částic jsou často vyšší, než ukazují oficiální monitorovací zařízení. Ty jsou totiž kvůli obavám z vandalismu umístěny až ve výšce tří metrů nad zemí a jejich výsledky tak mohou být zkreslené. Analýza prachu na listí kolem silnic ukazuje, že znečištění může být nejintenzivnější právě ve výšce dětské postavy.

Británie již čelí sankcím ze strany Evropské unie za několikanásobné porušení norem pro znečištění částicemi.

Profesor Grigg pro BBC News uvedl: "Teď už víme, že problémy s kapacitou plic u dětí jsou způsobeny znečištěním ovzduší, jak jsme předpokládali. Tím se u nich zvyšuje riziko řady respiračních onemocnění, jako je astma a další infekce, kterými mohou trpět i v dospělosti."

Pravidelných testů se v průběhu několika let účastnilo celkem 203 dětí z 10 různých škol. Předběžné výsledky u 149 dětí ukazují, že 11 z nich má kapacitu plic až o 80 % nižší, než je celostátní průměr.

Jednou z výzkumných metod je i tzv. test kašle, při němž může být analyzován obsah uhlíku v jejich hlenu. Mikroskopická analýza pak ukáže, jak hluboko se částice dostanou do plic.

Tyto výsledky zvětší tlak na britskou vládu kvůli neplnění norem EU na kvalitu ovzduší. Evropská unie vyžaduje průměrné koncentrace PM10 pod 40 mikrogramů na metr krychlový vzduchu. Země s velkými aglomeracemi však většinou vykazují úrovně vyšší.

Podle článku Davida Shukmana Road particles pose "higher risk" vydaného 9. června 2009 na BBC News.

Dominika Patrovská

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:25. 6. 2009
Název: děti
Autor:fafnir
Lyn_x
všude žijí lidé,a ač se to mnoha nepražákákům zdá divné,dokonce i v Praze.To k tomu "naštěstí".Že nikdo nevymisťoval z ekologických důvodů těžký průmysl nejen z Pahy ale ze středu větších měst,je celkem jasné,nicméně důsledek ,lepší životní prostředí zůstává.Praha má naproti jiným městům tu výhodu,že pozemky jsou zde tak drahé,že zde dochází k využití tzv brownfields jak k bytové ,tak občanské zástavbě.Tak z téhož důvodu, tu smůlu,že rovněž dochází k zástavbě toho,co by se zastavovat nemuselo,a to mnohých dříve nevyužívaných ploch,která by bylo vhodnější použít na měsskou zeleň.Ale to je v různých městských částech různé.Že úbytek průmyslu je mnohdy "kompenzován" nárůstem dopravy je pravda,ale na třetí straně je nutno dodat,že počtem obyvatel Praze přibyla asi tak co do počtu obyvatel jedna Plzeň.Jednak to vytváří větší tepelný ostrov,což si mnozí neuvědomují,a jednak se Praha stává hůře "větratelnou".Také ty paneláky na ležato,zvané satelity zahušťují dopravu.Budu sice se spoustou lidí ve sporu,ale nedovedu si pžedstavit,co by se stalo,kdyby se naplnil zelený sen,a všichni by přesedli z aut na MHD.Ve špičkách,a to je nutno zdůraznit, se totiž víc vozidel na koleje prostě nevejde.
Co se týče toho 89 roku.Mohu říci pouze svůj dojem,nejsem historik.Režim mlel ekonomicky z posledního,a naštvanost lidí,hlavně ve vellkých městech, byla všeobecná.A zvláště v severních Čechách,a asi i na Ostravsku(tam jsem tenkrát tolik nejezdil), bylo životní prostředí opravdu k nežití.Lidé tam dokonce dostávali zvláštní ,řekněme dávku,něco kolem jednoho platu,ročně,(to nevím přesně,je to dlouho a já tam nežil jen často dojížděl).Místní mu říkali pohřebné,snad si někdo vzpomene.Takže kromě všeobecného marasmu(hlavně) i to životní prostředí bylo jedním ze spouštěčů.Tam na severu,nebudu li mluvit o Palachově týdnu a dalších výročích ,začínali demonstrace,se kterými měl bolševik docela dost starostí.O podobnosti s Ukrainou ani náhodou nemůže být řeč.
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama