titulní strana > zpráva ecomonitoru
Guardian: Tokio nabízí veřejné „dobíječky“ elektrických aut
8. dubna 2010 10:28
PRAHA/TOKIO (Ecomonitor) - Největší problém rozšíření elektromobilů do běžného provozu je nedostatek dobíjecích míst. Kalifornská společnost Better Place proto tento měsíc uvede v Tokiu do zkušebního provozu systém prvních veřejných „dobíječek“. Automobily od nich odjedou nabité během několika minut, píše deník Guardian.

Renault Fluence
Elektromobil Renault Fluence.
Licence: Volné dílo (public domain)
Foto: Vooodzu/Wikimedia Commons

Systém speciálních míst, která zavádí Better Place bude na devadesát dní spuštěn již zanedlouho, 26. dubna. Princip je jednoduchý – řidič si na daném místě vybitou baterii vymění za nabitou a místo několikahodinového čekání tak bude moci odjet ihned.

Společnost se podle Guardianu nemusí bát, že by dobíjecí místa zela prázdnotou, podařilo se jí totiž domluvit s největší tokijskou taxikářskou firmou Nihon Kotsu, která elektrickými automobily ve svém vozovém parku disponuje.

Technologie Better Place je momentálně ve zkušebním provozu také v Kodani, kde vzniklo sto dobíjecích míst. Společnost celý proces testuje na elektrickém voze Renault Fluence, jehož výrobu hodlá spolu s rozšiřováním míst k dobíjení postupně zvyšovat.

Společnost v předchozích třech letech podepsala kontrakty na vybudování zkušební sítě „dobíječek“ elektrických aut s Izraelem, Dánskem, Austrálií, Havajskými ostrovy či Kalifornií.

Automobilová doprava je zdrojem jedné pětiny celkových světových emisí oxidu uhličitého, píše deník Guardian. Podle dřívější studie britského ministerstva dopravy by větší rozšíření elektromobilů snížilo příspěvek silniční dopravy ke změnám klimatu, protože vozidla s elektrickými motory emitují o polovinu CO2 méně než normální auta.

Podle článku Aloka Jha „Tokyo to trial electric 'filling stations' to boost green transport“ zveřejněného na serveru deníku The Guardian 5. 4. 2010.

Lucka Matějovská

Další zprávy ecomonitoru:
8.8.2016 01:10
15.4.2016 15:55
9.3.2016 01:27
4.3.2016 12:14
1.3.2016 01:37

Online diskuse
Datum:10. 4. 2010
Název: S tou vyměnitelností to předem jasné není,
Autor:nii
Predpokladam, ze pokud by vznikl system "cerpacich stanic" zalozenych na fyzicke vymene nabitych/vybitych baterii (zatim se nezda, ze by se o tom mluvilo v souvislosti s novymi elektromobily), pak je jasne, ze drive nebo pozdeji se musi pocet baterii ustalit na velmi malem poctu, podobne, jako se stalo s beznymi "nenabijecimi" clanky. Kdo si do auta namontuje jiny typ akumulatoru, bude mit konkurencni nevyhodu.

Stinnou strankou cele veci je to, ze nejspis - jako vzdycky - vyhraje technicky horsi reseni jen diky marketingu.
 
Reagovat

Zpět na diskusi


< zpět na titulní stranu

Reklama