Myslím, že tato debata nabrala špatný směr, protože jádro pudla je někde jinde. V tom, že dnes je levnější nechat většinu věcí vyrobit bez jakýchkoli ekologických standardů v Číně nebo Indii a následně to dovézt do Evropy. To je hlavním důvodem prudkého nárustu objemu přepravy. Tento vývoj jde naprosto proti racionalitě a je třeba se jím zabývat, protože nejen že tak dostává na frak ekologie, ale i ekonomika tím, že se Evropa stává závislou na dovozu z těchto zemí a vyprodává své schopnosti.
Obranou jak zachránit ekologii a ekonomiku je přehodnotit cenu za palivo pro letadla a lodě, které dnes nejsou vůbec zdaněné a tím zvednout přepravní náklady na úroveň, kdy se nevyplatí vozit miliony tun výrobků přes půlku planety.
A dále je nunté narovnat podmínky pro dovážené zboží a v Evropě vyráběné zboží tak, že při dovozu budou ekologická cla odpovídající platbám evropských výrobců. Jinak se totiž stává, že lokální výrobce musí zaplatit investice do ekologie, likvidaci průmyslového odpadu vzniklého při výrobě a emise, zatímco pokud vyrábí v Číně, nemusí se o tyto záležitosti vůbec starat a dovozce neplatí žádné clo natož poplatky za znečištění použité při výrobě. Suma sumárum je pak výroba v číně včetně přepravy levnější, což vede k nárustu dovozu a tedy vyšším emisím. |