titulní strana > tisková zpráva
Řidiči Mercedesů vjíždějí v Praze do pruhů určeným MHD více než ostatní
28. září 2010 08:38
PRAHA (TILI Czech Republic) - Společnost TILI Czech Republic, která se zabývá zlepšováním života ve městech, zkoumala, jak jsou využívané jízdní pruhy vyhrazené MHD v Praze. Zatímco cyklisté jich používají poskrovnu, výzkum ukázal vysokou míru jejich zneužívání automobily. Největšími „hříšníky“ jsou řidiči značek Mercedes, Volkswagen a BMW. Řidiči Škodovek a vozů francouzkých značek jsou největšími „poctivci“.

Během evropského týdne mobility od 16. do 22. září 2010 výzkumné týmy společnosti TILI pozorovaly v pracovní dny v době dopravních špiček mezi 6 a 10 a 14 a 19 hodinou využívání dedikovaných jízdních pruhů v metropoli (MHD+taxi+cyklo). Jednalo se celkem o 31 úseků pražských komunikací. Celkem se v hlavním městě nachází 116 jízdních pruhů s preferencí MHD, z toho jich je 21 mimo provoz.

Míra využívání těchto úseků cyklisty byla relativně nízká, denně v průměru využívá ve špičkách v Praze vyhrazených jízdních pruhů pro MHD, taxi a kola téměř 1 800 cyklistů. Toto je přibližně shodný počet jako počet řidičů vozů Audi, které vyhrazené pruhy zneužívají.

V rámci pěti pracovních dní celkem 297 600 řidičů osobních aut zneužilo dedikovaný jízdní pruh. Denně jich v rozporu s dopravními předpisy jezdí pruhy téměř 60 000. Tomáš Studeník, ředitel společnosti TILI k výsledkům šetření dodává: „Míra zneužívání vyhrazených pruhů se ukázala překvapivě vysoká. Jízdní pruhy dedikované ve špičkách MHD, taxi či cyklistům používá v rozporu s dopravními předpisy až 40krát více osobních vozů, než jimi projede cyklistů.“

Nejčastějšími „hříšníky“ jsou řidiči vozů značek Mercedes-Benz, Volkswagen a BMW. „V absolutních číslech vede Škodovka, ale pokud údaje převážíme dle zastoupení v populaci, pak jednoznačně vítězí značka Marcedes-Benz. Naopak řidiči vozů se značkou Škoda, Renault či Peugeot by se dali označit jako nadprůměrně ohleduplní,“ komentuje výsledky šetření Studeník.

Na důvody zjištěných poznatků může odpovědět Studie Spiegel Institutu (http://www.spiegel-institut.de) z německého Menheimu. Studie na vzorku 1029 němců ukazuje, jaké stereotypy převládají v populaci ohledně charakteristik řidičů jednotlivých značek:
Mercedes – seriózní a maloměšťácký, starší a tlustší
Audi – atraktivní a odvážný, méně bohatý ale více sexy než řidič Mercedesu
BMW – divoký, mužný a arogantní, ale ne tak úspěšný jako řidič Porsche
Fiat – štíhlá a stydlivá, málo vydělávající žena
Ford – nesportovní a ošklivý, skromný řidič
Smart – mladá sportovně založená a ekologická žena
MINI – mladá sexy žena pod 30 let, kosmopolitní
Opel – upřímný a pohodový, skromný
Peugeot – hezká kosmopolitní žena po třicítce
Volkswagen – šťastný a skromný, zástupce střední třídy

S ohledem na nadcházející komunální volby v hlavním městě se zástupci všech politických stran shodují v nutnosti vyšší podpory preference MHD. V rámci diskuze sdružení Auto*Mat (http://www.auto-mat.cz), která se uskutečnila 16. září v prostorách Masarykova nádraží v Praze, se pro větší budování vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy vyslovil například Pavel Dobeš (VV) či Tomáš Hudeček (TOP09). Jiří Dientsbier ml. (ČSSD) by do vyhrazených pruhů pro autobusy pustil také taxíky a auta, v nichž jede víc než jedna osoba. Petra Kolínská (SZ) chce zavést preferenci MHD na všech křižovatkách a součástí MHD mají být podle Kolínské také vozy taxislužby.

„Žádný z politiků se však nevyslovil pro zpřístupnění pruhů vyhrazeným MHD také pro elektromobily, jak je tomu již dnes například v korejském Soulu,“ poznamenává Studeník.

***
Mezinárodní společnost TILI Czech Republic, s.r.o. se zaměřuje na zlepšování života ve městech. K hlavním aktivitám TILI patří analytická, konzultační a realizační činnost pro instituce veřejné správy a soukromý sektor zaměřená především na ekologickou dopravu, efektivnější využití energetických zdrojů a formulace strategií v oblasti kvality života. TILI je autorem programů elektromobilniurad.cz a elektromobilnifirma.cz a je partnerem projektu přestavby Škody Superb na elektromobil.
Pro více informací kontaktujte ředitele společnosti Tomáše Studeníka na +420 777 716 329 nebo tomas@tili.cz

Další tiskové zprávy:
19. dubna 2024 12:15
ODS
19. dubna 2024
ODS
19. dubna 2024
18. dubna 2024 13:30
18. dubna 2024

Online diskuse
Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev

< zpět na titulní stranu

Reklama