titulní strana > tisková zpráva
Dětem začínají chybět nejzákladnější zkušenosti s přírodou
21. května 2013
PRAHA (Asociace lesních mateřských škol) - Po celém světě se mluví o tom, že děti tráví velmi málo času venku a spoustu u počítače a televize. Jak je na tom česká společnost? A co vše ovlivní volba mateřské školy? Na první český výzkum rozvoje dětí v mateřských školách byla právě vyhlášena sbírka.

Z dostupných zahraničních výzkumů vyplývá, že dítě je venku přibližně 7% z množství času, který pro svůj zdravý vývoj venku strávit potřebuje.

Přitom hra venku ustupuje virtuální realitě a děti tak tráví stále více času u TV, DVD, počítače, herní konzole, mobilních telefonů atd. Současné české výzkumy to potvrzují. Podle nich nemají předškolní děti dostatek příležitostí a podnětů k pohybu. V historickém srovnání dokonce klesá motorická výkonnost (v porovnání s vrstevníky před 30 lety), a to výrazněji v disciplínách, kde je potřeba více koordinace, jako je házení míčem.

V českém šetření se ukázalo, že existují děti, které například nikdy nepozorovaly hvězdy, nikdy nevylezly na strom nebo nikdy nesbíraly lesní jahody... Jeden z takových výzkumů v České republice realizuje Asociace lesních mateřských škol. Výzkum sleduje řadu zajímavých informací o tom, jaké dovednosti získávají děti v lesních mateřských školách ve srovnání s klasickou MŠ a co od školek vlastně očekávají rodiče. Výzkum také zjišťuje, co klasickým školkám brání být s dětmi v přírodě.

„Jde o první český výzkum zaměřený na zdravý vývoj dětí ve školce, rodině a přírodě. Probíhá v lesních a kontrolních klasických mateřských školách. Na výzkumu pracuje tým předních odborníků na otázky předškolních dětí v přírodě,“ uvedla předsedkyně Asociace lesních mateřských škol Tereza Valkounová (Vošahlíková).

Asociace lesních MŠ v této souvislosti vyhlašuje sbírku, která umožní vyhodnotit sesbíraná data a vydat zprávu o výsledcích tohoto jedinečného výzkumu. „Obdobný výzkum zatím chybí nejen u nás ale také v zahraničí. Očekáváme tedy, že publikování jeho výsledků bude mít mezinárodní význam,“ doplňuje Tereza Valkounová. Informace, které výzkum přinese, pomohou na mnoha úrovních. Rodiče a veřejnost získají aktuální informace o podmínkách v českých lesních MŠ, usnadní legislativní zakotvení lesních MŠ a v neposlední řadě pomůže v reflexi jejich kvality.

Ministerstvo školství letos v březnu vyhlásilo svůj závěr k pokusnému ověřování provozu lesních tříd při MŠ. Považuje je za plnohodnotnou variantu předškolního vzdělávání. Lesní MŠ jsou v současnosti vítány i jako řešení nedostatečné kapacity mateřských škol. Obce a města si tak nyní mohou vybrat, zda podpoří místní občanskou iniciativu nebo vznik lesní třídy při MŠ. „Asociace lesních mateřských škol považuje vyjádření ministerstva za významný přínos pro celý obor předškolního vzdělávání,“ dodává předsedkyně Asociace lesních mateřských škol Tereza Valkounová.

číslo účtu sbírky: 2900334136/2010
Více informací na www.lesnims.cz


Kontaktní osoba:
Tereza Stárková, PR, Asociace lesních mateřských škol, 736 120 922,
tereza.starkova@lesnims.cz


Procenta vyjadřují počet sledovaných dětí, kterým daná zkušenost v životě chybí

pozorování hvězd 4%
sbírání hub 4%
sbírání borůvek 5%
vylézt na strom 6%
krmení hospodářského zvířete 7%
házení kamínků jako žabek po vodě 7%
sbírání lesních jahod 8%
chození v přírodě po turistických značkách 8%
chození bos v trávě 9%
sbírání ostružin 11%

Zdroj: Výzkum DĚTI A PŘÍRODA: PROŽÍVÁNÍ A ZKUŠENOSTI v rámci projektu Vav: Výzkum odcizení člověka přírodě
Další tiskové zprávy:
28. března 2024
27. března 2024 16:00
27. března 2024 14:47
27. března 2024 14:46
27. března 2024 14:45

Online diskuse
Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev

< zpět na titulní stranu

Reklama