titulní strana > tisková zpráva
Tesco otevře unikátní ekologicky šetrný hypermarket
27. ledna 2011 16:35
PRAHA (Tesco Stores ČR) - Atypická dřevostavba je prvním ekologicky šetrným hypermarketem s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě.

První ekologicky šetrný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě otevře Tesco 10. února ve východočeské Jaroměři. Budova navržená stavebním oddělením Tesco je řešena jako energeticky soběstačná dřevostavba. Projekt budovy byl jak z hlediska stavebního, tak technologického navržen tak, aby produkce CO2 byla snížena na minimum a byla vyrovnána neboli vynulována stejným množstvím CO2 spotřebovaným během pěstování zdroje energie.

„Soběstačnost budovy zajišťují dvě kogenerační jednotky, které produkují dostatek energie pro celkový provoz hypermarketu. Jako palivo je v nich využit čistý řepkový olej, ze kterého jednotky vyrábějí nejen elektrickou energii, ale také teplo pro vytápění a chlad pro chlazení objektu,“ popisuje Miroslav Friml, ředitel stavebního oddělení Tesco. Na šikmých světlících střechy jsou nainstalovány solární kolektory. Jak kogenerační jednotky, tak solární kolektory jsou napojeny na absorpční výměník, který slouží pro přeměnu teplé vody na chladnou, která se tak stává zdrojem chladu pro objektové chlazení v letním období.

K úsporám energie dochází i díky dalším opatřením. Ve střeše jsou umístěny šedové světlíky umožňující přirozené osvětlení prodejní plochy. Díky jejich severnímu nasměrování však nedochází v letním období k nežádoucímu přehřívání objektu. Osvětlení prodejní plochy je stmívatelné, reaguje na zisky denního světla a automaticky upravuje intenzitu umělého osvětlení tak, aby bylo dosaženo požadované hladiny osvětlenosti. Dešťová voda je zachytávána v akumulační nádrži a následně použita na splachování WC, mytí podlah, zalévání zeleně apod. Převratnou novinkou, kterou v blízké budoucnosti Tesco představí se společností ČEZ, je dobíjecí zařízení pro elektromobily, které bude umístěno přímo na parkovišti hypermarketu.

Doba výstavby nového obchodu trvala 18 týdnů, celkové investice jsou o necelých 30 % vyšší než u srovnatelného standardního objektu. „Návratnost investic očekáváme v horizontu 14 let,“ říká Miroslav Friml a doplňuje: „Snižování vlastních emisí a dopadu na životní prostředí pomocí efektivního využívání moderních technologií patří k prioritám společnosti Tesco všude na světě. Díky úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů chceme do roku 2020 snížit naši uhlíkovou stopu na polovinu hodnoty, kterou jsme dosahovali v roce 2006, a do roku 2050 se chceme stát celosvětově společností s nulovou uhlíkovou stopou.“

Společnost Tesco tímto ekologickým projektem navázala na své předchozí aktivity směřující ke snižování ekologické stopy. „Čtyři obchody v minulosti už byly například vybaveny technologií chlazení Cooltec s přírodním chladivem CO2, navíc uplatňujeme energeticky úsporná opatření jak v nových, tak i stávajících obchodech,“ upřesňuje Miroslav Friml.

Doplňující informace:
Hlavní milníky v ekologickém přístupu Tesco
2006 Ekologické cíle se staly součástí strategie společnosti
2007 Ušetřeno 7 216 tun CO2. První ekologický obchod otevírá v Žatci. Postupné zavádění energeticky úsporných opatření v nových i ve stávajících obchodech
2008 Energeticky úsporný hypermarket v Říčanech
2009 Nové vozy s CNG pro zásobování v Praze
2009/10 Technologie chlazení s CO2
2011 První energeticky úsporný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v Jaroměři

Uhlíková stopa je množství přímo či nepřímo vypuštěných skleníkových plynů, které svou činností produkujeme. Jinak řečeno je to nástroj k měření dopadů lidských aktivit na životní prostředí vyjadřovaný v ekvivalentech oxidu uhličitého CO2, a to v gramech či kilogramech.

---

O společnosti Tesco Stores ČR
Společnost Tesco Stores ČR a. s., člen Svazu obchodu a cestovního ruchu, vstoupila na tuzemský trh v roce 1996. V současné době provozuje v České republice celkem 156 obchodů, osmnáct čerpacích stanic a šest obchodních center. V Praze jsou to Obchodní centrum Letňany a Nákupní centrum Eden, v Karlových Varech OC Fontána, v Ostravě OC Galerie, v Opavě OC Silesia a v Plzni OC Plzeň. Základem filosofie společnosti Tesco je snaha poskytnout zákazníkovi to nejlepší a stát se obchodem pro všechny. Toto úsilí bylo oceněno několika tituly – Hypermarket roku 2004, 2006, 2007, 2008 a 2009, Profesionál roku 2007 a Obchodník roku 2004, 2006 a 2007 a TOP Retailer 2008/2009. Za svůj první energeticky úsporný obchod v Žatci obdrželo cenu Energy Globe Award v kategorii Země. Tesco patří k největším zaměstnavatelům v České republice. Za vytváření rovnocenných pracovních příležitostí získala společnost ocenění v soutěži Stejná šance – Zaměstnavatel roku 2008. V roce 2009 věnovalo Tesco společně s partnery celkem 15,4 mil. korun na charitativní účely.

V případě zájmu o další informace prosím kontaktujte:
Eva Karasová ˜ Corporate Affairs Manager
Tesco Stores ČR a. s. ˜ Vršovická 1527/68B ˜ 100 00 Praha 10
Tel.: +420 272 087 739 ˜ Mobil: +420 602 470 323
eva_karasova@cz.tesco-europe.com ˜ www.itesco.cz
Další tiskové zprávy:
25. dubna 2024 10:50
25. dubna 2024 08:51
25. dubna 2024 07:17
24. dubna 2024 15:57
23. dubna 2024 16:05

Online diskuse
Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev

< zpět na titulní stranu

Reklama