titulní strana > tisková zpráva
Podporujeme železniční a kombinovanou dopravu pro dálkovou přepravu zboží
4. dubna 2006
PRAHA (Strana zelených) - Strana zelených prosazuje větší využití železnice pro dálkovou přepravu zboží.

Strana zelených považuje podporu železniční a kombinované dopravy za jediný možný způsob, jak řešit současnou extrémně vysokou a dlouhodobě neudržitelnou intenzitu kamionové dopravy. Strana zelených považuje za prioritu zavedení diferencovaného mýta pro silniční nákladní dopravu, budování překladišť kombinované dopravy a zákaz jízdy kamionů o víkendech.

„Současný nízký podíl železnice na dálkové přepravě zboží není bez příčiny. Tou hlavní jsou nerovné ekonomické podmínky silniční a železniční dopravy, kdy železniční dopravce hradí náklady za použití infrastruktury, kdežto silniční dopravce nikoliv. Proto prosazujeme takové mýtné pro nákladní automobily, které bude diferencované podle hmotnosti a emisní třídy vozidla, denní doby a místa, a zároveň bude v co nejbližší době zahrnovat i tzv. externí náklady, tedy např. znečištení ovzduší, hluk nebo škody z dopravních nehod,“ řekl Martin Bursík, předseda Strany zelených. Další důvodem horší konkurenceschopnosti železnice je značná podinvestovanost její infrastruktury.
„Ale i bez jakýchkoliv investic má česká železniční síť minimálně 50% volné kapacity, kapacity, která tu je nevyužita, zatímco provoz na některých silnicích a dálnicích kolabuje. Železnice má takovou kapacitu, že zvládne veškerý tranzit přes Českou republiku, vývoz, dovoz i vnitrostátní přepravu nad 300 km,“ řekl Petr Šlegr, dopravní expert Strany zelených.

Petr Šlegr upozorňuje, že je ale potřeba budovat logistická centra, kde se provádí překládka z vlaků na nákladní automobily, které obstarávají poslední úsek dopravy k místu určení. „Těchto překladišt bylo v České republice kdysi 20, nyní jich je v provozu pouze jedenáct. Na výstavbu nových chceme získat prostředky z výnosů z mýtného a také od Evropské unie,“ řekl Šlegr novinářům.

Zvýšení podílu železnice na dálkové přepravě zboží však vyžaduje i opatření na evropské úrovni. Proto nedávno podepsali čeští, němečtí a rakouští zelení memorandum o společném prosazování úprav tzv. směrnice Eurovignette týkající se principů pro výběr mýtného v EU a také klíčových železničních tratí spojujících staré a nové členské země Evropské unie.
Další tiskové zprávy:
2. května 2024 09:16
2. května 2024
30. dubna 2024 14:34
30. dubna 2024 14:25
30. dubna 2024 10:49

Online diskuse
Přehled dosavadních příspěvků
 DatumAutorNázev

< zpět na titulní stranu

Reklama