|
titulní strana > tisková zpráva
Rok 2020 bude pro Správu železnic ve znamení vysokého tempa rekonstrukcí tratí, nádražních budov a přípravy VRT
23. ledna 2020
PRAHA (SŽDC) - Správa železnic akceleruje v letošním roce přípravu desítek investičních akcí. Další desítky projektů postoupí do realizační fáze. Intenzivně pokračuje i projekt přípravy pilotních úseků vysokorychlostních tratí (VRT) a rekonstrukce nádražních budov. Dokončí se podrobnější diagnostika a statické posouzení železničních mostů. K prioritám se nadále řadí bezpečnost na železničních přejezdech.
V tomto roce Správa železnic počítá s realizací více než 75 investičních akcí s náklady vyššími než 30 milionů Kč. „Úspěšně pokračuje další příprava významných investičních akcí. Řadí se k nim například stavby projektu železničního spojení Prahy, Letiště Václava Havla a Kladna, kde jsme u některých postoupili k přípravě dokumentací pro stavební povolení,“ uvádí generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda a dodává: „Do realizace se dostane očekávaná modernizace uzlu Pardubice nebo rekonstrukce stanice Vsetín, začnou i první investiční akce financované z nástroje Blending Call.“ Nejvýznamnější investiční akce s předpokládaným zahájením realizace v roce 2020 Ve fázi výběru zhotovitele jsou i dvě první stavby financované z nově koncipovaného nástroje Evropské unie nazvaného Blending Call, který kombinuje příspěvek Nástroje pro propojení Evropy (CEF) s úvěrem od Evropské investiční banky. Konkrétně půjde o rekonstrukci traťových úseků Velim – Poříčany a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem. Samotné stavební práce by měly začít již letos na jaře. V roce 2020 uvede Správa železnic do provozu 48,9 km modernizovaných tratí a zahájí stavby na 106,8 km tratí. Díky modernizaci nádraží se zvýší počet stanic, zastávek a výpravních budov přístupných pro osoby se zdravotním postižením. Nádražní budovy, doplnění přístupů a zajištění bezbariérové přístupnosti železničních stanic: • Rekonstrukce výpravní budovy České Budějovice • Rekonstrukce výpravní budovy Plzeň hl. n. • Rekonstrukce výpravní budovy Beroun • Rekonstrukce výpravní budovy Veselí nad Lužnicí • Rekonstrukce výpravní budovy Písek • Rekonstrukce výpravní budovy Tábor • Prodloužení podchodů ve stanici Praha hl. n. • Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v Roudnici nad Labem • Zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště v Kolíně • Rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v Lovosicích • Zajištění bezbariérového přístupu na nástupiště v Roztokách u Prahy Celkové rekonstrukce traťových úseků a železničních stanic: • Velim - Poříčany, BC • Ústí n. O. – Brandýs n. O. – původní stopa, BC • Dětmarovice – Petrovice u K. – státní hranice PR, BC • Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) – Praha-Vysočany (včetně) • Elektrizace trati vč. PEÚ Brno - Zastávka u Brna, 1. etapa • Rekonstrukce traťového úseku Křižanov – Sklené nad Oslavou • Rekonstrukce Sklené nad Oslavou • Kolejové úpravy ve Žďáru nad Sázavou • Modernizace železničního uzlu Pardubice • Rekonstrukce stanice Vsetín • Rekonstrukce stanice Bohosudov • Rekonstrukce mostu v km 41,791 trati Tábor – Písek Technologické stavby: • GSM-R Pardubice - Hradec Králové – Jaroměř • GSM–R Ústí nad Labem – Chomutov • GSM–R Chomutov – Cheb • Zvýšení trakčního výkonu TNS Rostoklaty • Doplnění redundantního napájení základnových radiostanic GSM-R • ETCS Beroun – Plzeň Pokročí předprojektová příprava VRT Správa železnic v roce 2020 dále pokročí v územní a předprojektové přípravě VRT. Dokončeny budou studie proveditelnosti na rameni Praha – Brno – Ostrava. Pokračovat bude proces aktualizace Zásad územního rozvoje jednotlivých krajů, který umožní získat územní rozhodnutí, a zahájí se zpracování dokumentací pro územní rozhodnutí prvních úseků VRT. Aktuálně běží tendr na zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí u prvního úseku Praha-Běchovice – Poříčany, ke kterému přibudou ještě minimálně úseky Přerov – Ostrava a Modřice – Vranovice. V předprojektové přípravě se plně využijí výsledky spolupráce Správy železnic se SNCF, tedy tzv. Manuál Správy železnic pro projektování VRT ve stupni DÚR. VRT tak budou v ČR projektovány až na rychlost 320 km/h. Naplno se rozběhne spolupráce Správy železnic a DB Netz v projektové přípravě přeshraničního tunelu v Krušných horách. Dojde ke společnému zadávání veřejných zakázek souvisejících s realizací tohoto velkého společného evropského projektu obou manažerů infrastruktury. Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech Zvyšování bezpečnosti drážního provozu a stále lepší zabezpečení železničních přejezdů zůstává jednou z hlavních priorit i v roce 2020. Je připraveno doplnění kamerových systémů na 14 vybraných železničních přejezdech o software pro detekci dopravních přestupků a jejich předávání Policii ČR. Zároveň Správa železnic zahájí přípravu realizace kamerových systémů s detekcí dopravních přestupků na dalších 16 vybraných přejezdech. V oblasti zabezpečovací techniky bude Správa železnic pokračovat v ověřování dalších možností ke zvyšování bezpečnosti provozu na železničních přejezdech. Ověřovací provoz se zahájí také u hliníkových závorových břeven. Dokončí se podrobnější diagnostika a statické posouzení železničních mostů, a to především v programu pro diagnostiku a přepočty mostů s předpjatými nosnými konstrukcemi. Speciální diagnostice, popř. statickým přepočtům budou ale podrobeny i další mosty. V souvislosti se zaváděním ETCS Správa železnic vypíše zakázku na doplnění mobilní části systému ETCS do vybraných speciálních hnacích vozidel a následně dojde k realizaci zástavby ETCS. V roce 2020 se předpokládá výběr dodavatele a zahájení výroby šesti nových speciálních hnacích vozidel pro údržbu trakčního vedení. Začne také provozní ověřování výhybek pro rychlost 160 km/h do odbočky ve stanici Prosenice. V roce 2020 bude pokračovat zvýšené tempo realizace komplexních opravných akcí, a to na celostátních i regionálních dráhách. Cílem je eliminovat existující propady rychlosti a předcházet vzniku pomalých jízd. K nejvýznamnějším patří: • Oprava úseku Přerov – Chropyně • Oprava trati v úseku Rakovník – Domoušice • Oprava trakčního vedení v úseku Praha-Vršovice os. n. (mimo) – Praha-Vršovice seř. n. (mimo) – Praha-Krč (mimo) – Praha-Radotín (mimo) • Oprava úseku Petrohrad – Kryry (zahájeno 2019) Vzhledem ke schválení koncepce cyklické údržby bude v roce 2020 zahájena realizace pilotních projektů cyklických obnov na prvním koridoru v úseku Děčín-Prostřední Žleb – Dolní Žleb – státní hranice SRN. Zapojování dalších úseků do CDP v Praze a Přerově SŽDC připravuje zapojování dalších traťových úseků do dálkového řízení z Centrálních dispečerských pracovišť (CDP). V roce 2020 se do CDP Praha zapojí ovládání uzlu Plzeň a úseku Ústí nad Orlicí (mimo) – Lichkov. Do CDP Přerov se připravuje zapojení ovládání úseku Dětmarovice (mimo) – Mosty u Jablunkova. V oblasti Tabulek traťových poměrů (TTP) Správa železnic spustí na vybraných tratích v únoru ověřovací provoz TTP v novém formátu. Spuštění rutinního provozu je plánováno na 2. pololetí letošního roku. Při plánování a koordinaci výlukové činnosti se bude pokračovat ve vloni nastaveném modelu projednávání výlukové činnosti s důrazem na aktivní zapojení dopravců se zaměřením zejména na výlukovou činnost velkého rozsahu, jako jsou například akce typu Blending Call i při přípravě ročního výlukového plánu. Zástupci Správy železnic se budou setkávat s dopravci osobní a nákladní dopravy v pravidelných čtvrtletních cyklech. |
Další tiskové zprávy:
23. dubna 2024 16:05
23. dubna 2024 08:00
23. dubna 2024
23. dubna 2024
23. dubna 2024
|