|
titulní strana > tisková zpráva
Plavební stupeň Srnojedy má od krajského úřadu výjimku
11. července 2019 03:24
(Děti Země) - Výjimka je bizarní, neboť stavba má nulový užitek, tvrdí Děti Země
Krajský úřad Pardubického kraje na základě žádosti Ředitelství vodních cest ČR ze dne 18. února 2019 povolil dne 14. června 2019 výjimku ze zákona ke škodlivému zásahu do biotopů devíti cenných druhů živočichů, platnou na deset let při modernizaci plavebního stupně Srnojedy na Labi u Pardubic, neboť jde o převažující veřejný zájem. Děti Země proti výjimce podaly dne 10. července 2019 odvolání, jelikož podle nich má stavba nulový veřejný užitek, který se její modernizací zvýší na téměř nulový. „Výjimka pardubického krajského úřadu pro stupeň Srnojedy je typickou ukázkou pohrdání zákona, zájmy ochrany přírody a kritickými odbornými názory spolků, neboť stejný postup již předvedl při vydání dvou výjimek pro plavební kanál u Přelouče v roce 2010, které pak byly o šest let později pro nezákonnost zrušené. Doufáme, že Ministerstvo životního prostředí na základě našeho odvolání rozhodnutí zruší,“ vysvětluje předseda Dětí Země Miroslav Patrik, který se kritikou vodních staveb na Labi zabývá více než patnáct let. Podle něho jde o příklad jasného střetu zájmů a systémové podjatosti, neboť Pardubický kraj se již několik let snaží tvrdě prosazovat výstavbu plavebního kanálu u Přelouče za 3,1 miliard korun, veřejného přístavu Pardubice za 224 miliónů korun a nově i modernizace plavebního stupně Srnojedy za 418 milionů korun jako třetí nejdražší vodní investice na Labi. Nejdražší je jez u Děčína za téměř 5,2 miliardy korun, který ovšem loni v listopadu dostal od Správy Národního parku České Švýcarsko „stopku“, neboť nelze uložit kompenzace. „V kritických námitkách na téměř padesát stran jsme upozornili, že stavba nemá žádný významný dopravní, ekonomický a ani sociální užitek, což také vyplývá i z podkladů ve spise, a že bez existence přístavu Pardubice, kanálu u Přelouče a jezu u Děčína chybí jakákoliv naléhavá potřeba tuto stavbu modernizovat, jak také dokládají zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu a plány vlády, podle kterých se s ní do roku 2022 nepočítá,“ popisuje Patrik stručně důvody, proč podle něho výjimku nelze v současné době vydat. Děti Země ve svém odvolání ze dne 10. července 2019 upozornily hlavně na to, že krajský úřad diskriminačně ignoroval jejich konkrétní výhrady proti stavbě i argumenty v kontextu s dalšími vodními stavbami na Labi a naopak od investora opsal jeho spekulace, floskule a řadu nesouvisející tvrzení, takže došlo k zásadnímu porušení rovnosti účastníků řízení a práva na přezkoumatelné vypořádání podaných námitek. „Ředitelství vodních cest ČR se svými pro přírodu škodlivými stavbami prohrává téměř všude, neboť dokončení procesu EIA pro jez u Děčína, který začal v roce 2005, je v nedohlednu, na nový proces EIA pro kanál u Přelouče se čeká už čtyři roky a ještě další dva roky se čekat bude a plavební komoru Bělov na řece Moravě čeká nový proces EIA nebo přeprojektování stavby, jelikož nemá rybí přechod. Je proto logické, že tento zbytečný státní investor zkouší prosadit aspoň nějakou jinou velkou dopravní vodní stavbu,“ uzavírá Patrik. * * * * * * * * * * I. Průběh řízení o výjimce podle § 56 zákona č. 114/1992 Sb. ke škodlivému zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů stavbou „Modernizace plavebního stupně Srnojedy“ na Labi 01) 28.04.2016 = Ředitelství vodních cest ČR podává žádost o výjimku pro 10 druhů živočichů 02) 19.08.2016 = KÚ Pardubického kraje povoluje výjimku s 18 podmínkami 03) 06.09.2016 = Ředitelství vodních cest ČR podává odvolání 04) 08.09.2016 = Děti Země podávají odvolání 05) 06.02.2017 = Ministerstvo životního prostředí v Hradci Králové rozhodnutí o výjimce ruší 06) 05.02.2018 = KÚ Pardubického kraje řízení o výjimce zastavuje 07) 18.02.2019 = Ředitelství vodních cest ČR podává žádost o výjimku pro 9 druhů živočichů 08) 12.04.2019 = Děti Země podávají vyjádření č. 1 09) 16.05.2019 = Děti Země podávají vyjádření č. 2 10) 27.05.2019 = Děti Země podávají vyjádření č. 3 11) 14.06.2019 = KÚ Pardubického kraje povoluje výjimku s 15 podmínkami 12) 10.07.2019 = Děti Země podávají odvolání II. Plánované dopravní vodní stavby na Labi podle Koncepce vodní dopravy (srpen 2016) Stavba Investiční náklady (mil. Kč) Zlepšení plavebních podmínek na Labi Ústí n. L. – státní hranice plavební stupeň Děčín 5 150 Stabilizace plavební dráhy v přístavu Chvaletice 88 Stupeň Přelouč II 3 063 Silniční most přes Labe mezi Valy a Mělicemi 223 Modernizace plavebního stupně Srnojedy 418 Veřejný přístav Pardubice 224 Úprava plavebního značení elektrického vedení na Labi 1 Modernizace ochranných stání v Lovosicích a Hřensku 24 Ochranné stání Žernosecké jezero 18 Modernizace rejd plavební komory Dolní Beřkovice 112 Přístaviště Děčín – Smetanovo nábřeží 19 Přístaviště Malé Žernoseky 51 Přístaviště Roudnice nad Labem 19 Přístaviště Štětí 16 Přístaviště Mělník 38 Přístaviště Neratovice – Lobkovice 20 Přístaviště Brandýs nad Labem cca 20 Přístaviště Čelákovice 20 Ochranný přístav Nymburk – stání pro sportovní plavidla a OLD 17 Přístaviště Poděbrady 20 Přístaviště Oseček 18 Rekreační přístav Kolín 44 Přístaviště Brná cca 20 Modernizace plavebního značení na plavebních komorách dolního Labe cca 10 Čekací stání pro malá plavidla na Labi cca 164 Veřejný přístav Lázně Toušeň cca 300 Veřejný přístav Nymburk cca 250 Rekreační přístav Pardubice cca 150 Sjezdy do vody na Labi cca 20 Další síť přístavišť a servisních center na Labi cca 150 Ochranná stání na Labské vodní cestě cca 300 CELKEM cca 10 987 Dokončené stavby na Labi modernizace komory Brandýs nad Labem cca 110 modernizace komory Velký Osek cca 104 |
Další tiskové zprávy:
23. dubna 2024 16:05
23. dubna 2024 08:00
23. dubna 2024
23. dubna 2024
23. dubna 2024
|