titulní strana > co píší jiní
Kanál DOL - mnoho otázek, málo odpovědí
21. října 2020 05:30
() - Když jsem 1. října vložil na Facebookové stránky STUŽ návrh usnesení vlády k Studii proveditelnosti vodního koridoru Dunaj – Odra – Labe, tak měl tento příspěvek veliký ohlas a hodně lidí nevěřilo, že něco takového je vůbec možné a podezřívalo mne ze šíření nepravdivých zpráv. Dodatečně se mi omlouvali, když zjistili, že vláda zveřejněné usnesení přijala hned v pondělí 5. října. Zvládla to spolu s dalšími 30 body jednání ráno mezi 7. a 8. hodinou.

K dotyčnému usnesení vlády se zvedla velká série nesouhlasných hlasů, bylo vydáno nesouhlasné „Prohlášení odborných společností a akademických pracovišť k zahájení přípravy plavebního koridoru Dunaj-Odra-Labe“, záporné stanovisko vydala také Komise životního prostředí AV ČR, ale vyšlo i mnoho článků v různých médiích – například Martin Rulík popsal v Deníku Referendum situaci slovy „Zastánci projektu se tu evidentně pouze snaží využít aktuální poptávky a prodat DOL v různých baleních současně“, významný ekonom Miroslav Zámečník pak charakterizoval první plánovaný úsek slovy „Pěstírna žampionů podél Odry“.

Někteří přátelé mne ubezpečovali, že se vůbec nic neděje, že vlastně byla jen vzata na vědomí Studie proveditelnosti a jinak že se stejně nic nepostaví, za příklad mi dávali plavební stupeň v Děčíně a další plánované vodní stavby, jejichž schvalování se táhne již desítky let a že 15 miliard Kč, plánovaných pro začátek – na realizaci prvních necelých 20 km z Ostravy na Polské hranice se nikdy neutratí, protože neprojde EIA atd.

Já osobně si myslím, že v inkriminovaném usnesení vlády je v současné době jeden závažný bod, který zní „...ukládá ministru dopravy… b) v rámci územní ochrany koridoru DOL iniciovat změnu vedení koridorů územní rezervy průplavního spojení dle výsledné varianty SP DOL, a to pro všechny tři uvažované větve.“ S ohledem na to, že Studie proveditelnosti významně změnila trasu koridoru, znamená to, že jednotlivým obcím, které mají tu smůlu, že se ocitly v trase tohoto díla, přibydou významná území, o kterých nebudou moci volně rozhodovat, znamená to zásahy do jejich územních plánů. A že se to opravdu starostům nelíbí, dali jasně vědět ve svém nesouhlasném memorandu, které vydali před rokem. A to považuji za asi největší problém tohoto usnesení vlády.

Nerad příliš spekuluji a ještě méně se zabývám konspiračními teoriemi, ale, s ohledem na další vývoj situace, názor, že schválení usnesení k DOL je ve skutečnosti pouze vypuštěním mlhy kolem dalších aktivit vlády, může mít dost racionální základ. Názor, že toto usnesení bylo ústupkem prezidentu Zemanovi za podepsání odvolání šéfa ÚOHS mi už připadá trochu za vlasy přitažený.

Samozřejmě jsem si přečetl i pochvalné příspěvky, které říkají, jak je to moudré rozhodnutí – nebudu příliš komentovat velmi chaotické výkřiky hlavního protagonisty Studie proveditelnosti Jana Skalického, kterému by možná alespoň někdo mohl dát k přečtení drobnou radu o psaní s Caps Lock, ale můžete si přečíst například názor kapitána Štěpána Rusnáka.

I když mám technické vzdělání, nejsem rozhodně ani ekonom, ani odborník na vodní stavby a tak se snažím hledat argumenty pro a proti různým akcím a snažím se o to i v případě této stavby. I když se mi osobně, jako původně aktivnímu závodníkovi ve vodním slalomu o dost víc líbí přírodní řeky, mám určitě rád i vodní plochy tekoucí minimálně a měl jsem na kole možnost projezdit hodně kilometrů kolem různých vodních kanálů – v Rakousku, Německu, Francii, Švédsku i dalších zemích. Proto jsem se snažil dost podrobně přečíst předloženou Studii proveditelnosti. Po jejím prostudování mi ale v hlavě zůstalo ještě více otázek, než jsem ji začal číst. A možná se najdou lidé, kteří mi některé z těchto otázek pomohou odpovědět – uvedu zde jen některé z nich.

Jak je to vůbec s vypracováním studie proveditelnosti?

Samotná studie proveditelnosti byla vypracována zcela jasně firmami a jednotlivci, kteří mají jasný zájem na stavbě tohoto díla v čele s akciovou společností Hydroprojekt, investorem má být ale Česká republika. Ve studii jsem nenašel nikde, že by studie prošla jakoukoliv oponenturou – ano, jistou oponenturou by mělo být mezirezortní připomínkové řízení. Je tento postup při investování veřejných prostředků normální? Proč nebyla vypracována nezávislá oponentura, jak požaduje ve svém usnesení Senát Parlamentu ČR?

Jaký stav vlastně Studie proveditelnosti posuzuje?

Když pročítám celou studii, tak mi připadá, že vůbec nebere v úvahu současný vývoj opatření ke zmírnění klimatické změny – závazek EU k uhlíkové neutralitě do roku 2050, tedy do doby těsně po teoretickém otevření vodního koridoru. Možnost, že by lodě jezdily na elektrický pohon ve studii zmiňovány jsou, ale vůbec tam nevidím úvahy o vynuceném snížení emisí silniční dopravy – v roce 2050 bude zjevně většina nákladní silniční dopravy poháněna buď elektřinou (na dálnicích), či vodíkem. Přitom snižování skleníkových plynů je jeden z hlavních ekonomických argumentů. Přehlédl jsem něco?

Jak je to s vlivem jednotlivých módu dopravy na klima v roce 2050?

Pokud se podívám do vlastní studie, tak porovnání produkce CO2 jednotlivých módů dopravy najdu na straně 25. Zde ale kupodivu je deklarováno, že vnitrozemská plavba má přibližně 5 krát vyšší měrnou produkci CO2, než doprava železniční a naopak 5 krát nižší měrné emise, než doprava silniční. Ale to je popisována současná situace, v roce 2050 budou zjevně tyto poměry zcela jiné (a vůbec nevylučuji, že by nad kanálem mohlo vést elektrické vedení a měrná produkce CO2 lodí by se mohla přiblížit hodnotám v železniční dopravě). Jaký je pak důvod přesouvat dopravu z želenice na lodě? Kde dělám ve svých úvahách chybu?

Čím bude koridor D-O-L tak odlišný od existujícího kanálu Rýn – Mohan – Dunaj

Kanál Rýn – Mohan – Dunaj je, dle Studie proveditelnosti, postaven s kapacitou 14,2 až 18 mil. tun za rok. Nižší kapacita pro lodě je dána omezením pro lodě na Mohanu. Reálné využití tohoto kanálu je však výrazně nižší – maxima dosáhlo v roce 2000, kdy zde bylo přepraveno 10 mil. tun zboží a od té doby přepravní výkony klesají, v roce 2018 bylo přepraveno pouhých 2,1 mil. tun. Ve Studii proveditelnosti se počítá prakticky s plným vytížením koridoru – tedy více než 30 mil. tun za rok a většina ekonomických parametrů je závislá na objemu přepravy. Co nám dává optimismus, že opravdu bude takové množství zboží přepraveno? Jak se s touto úvahou slučuje předpoklad v Matici rizik (strana 168 Studie), že riziko odchylky reálného vývoje poptávky od plánovaného je označeno jako „nízké“? Zvláště v době, kdy celá EU mluví o cirkulární ekonomice, o snižování potřeb na přepravu atd.

Jsou opravdu v analýze rizik uvedena všechna rizika?

Reálné fungování koridoru D-O-L je plně závislé minimálně na třech okolních státech – na Polsku, které se za současné politické situace tváří relativně příznivě, na Německu, které, jak uvádí i Studie omítá splavnění Labe v parametrech třídy Vb a na Slovensku. Při diskusi se svými slovenskými kolegy se setkávám pouze s údivem, všichni jsou přesvědčeni, že tento projekt je už dávno pohřbený. Neměli bychom náhodou uzavřít napřed závaznou smlouvu s každým z okolních států a pak teprve investovat peníze do dalších studií, do procesu SEA, EIA atd.?

Tunely

To co mne jako technika zaujalo, jsou průplavní tunely – především v Labské větvi. Tam se počítá se dvěma dvojicemi tunelů o délce přes přes 11 km a jednou dvojicí tunelů o délce přes 6 km. Tunel Blanka v Praze je také dvojice tunelů, má délku 5,5 km a má průřez 119 m2 v částech, kde jsou dva jízdní pruhy a 179 m2 v částech, kde jsou tři jízdní pruhy. Plánovaná plocha výrubu tunelů v koridoru je 294 m2. Tunel Blanka stál nakonec 45 mld. Kč. Jaká je reálná cena těchto plánovaných průplavních tunelů? Druhá otázka je – vím, že stavaři jsou šikovní, ale přeci jen – existují někde na světě tunely podobných parametrů?

Otázek by bylo daleko více, ale možná by bylo zajímavé, kdybychom dostali odpověď alespoň na tyto, celkem velmi konkrétní otázky.

Jiří Dlouhý

Další články:
23. dubna 2024 06:10
20. dubna 2024 05:45
19. dubna 2024 05:59
18. dubna 2024 05:45
17. dubna 2024 06:01

Online diskuse
Jan Dusík se stal zástupcem generálního ředitele pro klimatickou politiku v Evropské komisi
23. dubna 2024 19:03

(ČTK) - Bývalý český ministr životního prostředí Jan Dusík se stal zástupcem generálního ředitele pro klimatickou politiku v Evropské komisi, potvrdila dnes unijní exekutiva. Stal se tak jedním z nejvýše postavených českých úředníků v unijních institucích. Výběrové řízení mělo několik kol a Dusík porazil řadu uchazečů z několika států. Na závěr v březnu absolvoval pohovor s eurokomisařem pro klima Wopke Hoekstrou a eurokomisařem pro rozpočet Johannesem Hahnem.
(Celý text)

Za přírodou do vyhlášených letovisek? Kypr, Řecko i Turecko vás nadchnou
23. dubna 2024 15:13

() - Dovolená proležená na pláži mezi stovkami dalších dovolenkářů - to nás, milovníky přírody táhne jen zřídka. I přesto vás do vyhlášených letovisek zveme, ale ne na pláž, nýbrž do přírody.
(Celý text)

Šíření kůrovce mají zabránit lapáky ze stromů na stojato i těch pokácených
23. dubna 2024 13:42

HRADEC KRÁLOVÉ (ČTK) - Příchod chladného počasí v minulých dnech zastavil v lesích rojení škůdce kůrovce. Letos jej probudilo velmi teplé počasí na začátku dubna. První masivní rojení kůrovce lesníci očekávají v květnu. Hrozba kůrovcové kalamity je zatím malá, řekl Ladislav Půlpán z odboru lesního hospodářství a ochrany přírody státního podniku Lesy České republiky (LČR). Na obranu proti kůrovci lesníci státních lesů připravili asi 100 000 kusů lapáků z pokácených stromů a 13 000 feromonových lapačů.
(Celý text)

Expert: Změny klimatu ve střední Evropě zasáhnou pěstování chmele nejméně
23. dubna 2024 10:40

(ČTK) - Chmelařské oblasti, které nebudou podle vědeckých perspektiv natolik zasažené klimatickou změnou, získávají konkurenční výhodu. Česká chmelařská oblast by mohla patřit mezi vítěze v celosvětovém měřítku. Tuzemští chmelaři by tak mohli vydělat, řekl ČTK Martin Možný z Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd ČR.
(Celý text)

Olomoucká přírodověda dostavěla v botanické zahradě novou budovu
23. dubna 2024 10:33

OLOMOUC (ČTK) - Olomoucká přírodovědecká fakulta získá nové zázemí, v botanické zahradě dostavěla budovu s přednáškovým sálem a zimní zahradou. Víceúčelový objekt, jehož stavba vyšla na 31 milionů korun, bude sloužit akademické obci i veřejnosti. Slavnostní otevření včetně doprovodného programu proběhne ve středu 24. dubna, informovala ČTK mluvčí fakulty Šárka Chovancová. Příprava projektu moderního objektu s nízkou energetickou spotřebou začala před třemi roky.
(Celý text)

První spolupráce svého druhu. FlixBus podpořil společnost Refugium, která obnovuje přírodu nedaleko Karlových Varů
23. dubna 2024 10:08

() - FlixBus nepropojuje pouze velké metropole. Naopak – polovinu destinací, které v Česku obsluhuje, tvoří obce a města do 20 tisíc obyvatel. I regionální centra totiž můžou být centrem rozmanitosti a života pro široké okolí. Podobně to vnímá environmentální společnost Refugium. Místo dopravní sítě ale buduje síť malých přírodních útočišť, takzvaných refugií, kde se může dařit ohroženým druhům zvířat a rostlin, které by jinde nepřežily. Jedno z těchto vzácných útočišť leží u obce Jakubov nedaleko Karlových Varů. FlixBus do obnovy této přírodní lokality investuje milion korun a stal se tak jejím patronem.
(Celý text)

Buky a smrky nakládají s vodou jinak. Ovlivňuje to i zásoby podzemních vod
23. dubna 2024 01:01

(ČTK) - Po kůrovcové kalamitě se mnohdy místo smrků vysázely buky, které jsou více odolné a do české přírody přirozeně patří. Zároveň se umí lépe přizpůsobit klimatické změně než právě smrky, jelikož umí dobře nakládat s vodou v létě. To, jak buky nebo smrky nakládají s vodou a jaký vliv to má na zásoby podzemních vod, řeší tým expertů z Ústavu pro hydrodynamiku Akademie věd ČR.
(Celý text)

Šest českých měst se zúčastní světové soutěže v pozorování městské přírody
23. dubna 2024 00:53

PRAHA (ČTK) - Více než 675 měst na sedmi kontinentech, z toho šest měst v Česku, se utká v globální soutěži pozorování městské přírody City Nature Challenge (CNC). Zapojí se Praha, Brno, Uherské Hradiště, České Budějovice, Ostrava a Veselí nad Moravou. Zájemci mohou v těchto městech od pátku 26. dubna do pondělí 29. dubna fotit volně žijící rostliny, živočichy a houby ve svém okolí a pak nahrát fotografie do aplikace iNaturalist. První květnové pondělí budou vyhlášeny nejzajímavější snímky.
(Celý text)

Nástup dubnového sucha přerušily deště a chladnější počasí minulého týdne
23. dubna 2024 00:41

(ČTK) - Rychlý dubnový nástup sucha minulý týden přerušily častější deště a chladné počasí, které bránilo intenzivnějšímu vysychání půdy. Díky tomu se dva nejvyšší stupně sucha vyskytují pouze na necelém procentu území a třetí nejhorší stupeň na pěti procentech území, vyplývá z informací, které zveřejnili vědci na webu Intersucho. Tento týden se bude držet úroveň sucha na stejné úrovni, příští týden se ale bude sucho znovu rozvíjet s ohledem na předpokládané suché a teplé počasí.
(Celý text)

Aktivisté v Pardubicích chtějí zachránit most Červeňák
22. dubna 2024 23:10

PARDUBICE (ČTK) - Aktivisté v Pardubicích chtějí zachránit most Červeňák, který stojí ve stejnojmenné přírodní oblasti. Obávají se toho, že ho město nechá zbourat, protože jeho konstrukce je nestabilní. Městský posudek na most aktivisté rozporují. ČTK to řekl Miroslav Seiner z Iniciativy Přírodní park Červeňák. Zástupce radnice uvedl, že s podklady iniciativy se město seznámí.
(Celý text)

Indické bažiny před miliony let obýval jeden z největších kdy objevených hadů
22. dubna 2024 18:40

(ČTK) - Bažinami v oblasti dnešní Indie se před 47 miliony let těžkopádně plazilo obří monstrum. Dokládají to zkamenělé obratle až 15 metrů dlouhého hada, který by svou délkou překonal i nejznámějšího pradávného predátora Tyrannosaura rexe. Obří plaz pojmenovaný Vasuki indicus připomínal dnešní krajty. A stejně jako tito dnešní hadi nebyl jedovatý, ale své oběti dusil svým mocným sevřením. Napsala to agentura Reuters, podle které by se mohlo jednat o největšího kdy objeveného hada.
(Celý text)

Botanik: Cizokrajné rostliny mohou mít problém zvládat nynější noční mrazy
22. dubna 2024 18:37

(ČTK) - Rostliny, které původně do české krajiny patří, jsou na jarní mrazy zvyklé a z dlouhodobého hlediska jim neublíží. Problematické jsou mrazy pro dovezené kontinentální rostliny jako například nyní hojně pěstované okrasné česneky, řekl v rozhovoru s ČTK František Krahulec z Botanického ústavu Akademie věd ČR. Česko tento týden čeká ještě několik mrazivých nocí, varoval dnes Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
(Celý text)

Evropský účetní dvůr je ohledně nulových emisí z automobilů v EU opatrný
22. dubna 2024 18:29

LUCEMBURK (ČTK) - Cíl nulových emisí z automobilů je chvályhodný, je ale třeba zajistit aby Evropská unie za tento plán nezaplatila příliš vysokou cenu, jak z hlediska průmyslové nezávislosti Unie, tak pro její občany. V dnes zveřejněné zprávě to uvedl Evropský účetní dvůr (EÚD), který se zabývá kontrolou finančních prostředků Evropské unie.
(Celý text)

V JAR veterináři opět uřezávají nosorožcům rohy, aby je zachránili před pytláky
22. dubna 2024 11:05

PRETORIA (ČTK) - V jihoafrické provincii KwaZulu-Natal začali tento měsíc veterináři uřezávat nosorožcům rohy, aby jim zachránili život před pytláky. Přistoupili k tomu proto, že počet nosorožců zabitých pytláky se v JAR loni zvýšil na 499 oproti předchozímu roku, kdy pytláci zabili 448 těchto ohrožených zvířat právě zejména kvůli jejich rohům. Informoval o tom deník El País.
(Celý text)

BlackRock: Transformace energetiky si vyžádá čtyři biliony USD ročně
22. dubna 2024 11:00

NEW YORK (ČTK) - Přechod na zelenou energii si v příštích deseti letech vyžádá celosvětově čtyři biliony USD (téměř 95 bilionů Kč) ročně. Uvedl to server zpravodajské televize CNBC s odvoláním na prognózu americké investiční společnosti BlackRock. Nová částka je dvojnásobek předchozích očekávání, která počítala s investicemi dva biliony USD ročně, a bude vyžadovat navýšení kapitálu ze státního i ze soukromého sektoru.
(Celý text)

Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, uvedl Pellegrini
22. dubna 2024 10:54

PRAHA (ČTK) - Kvůli ochraně přírody nelze zlikvidovat ekonomiku, Evropa nejednou jde za hranice selského rozumu, uvedl zvolený prezident Slovenska Peter Pellegrini u příležitosti Dne Země, který připadá na dnešek. Dosluhující slovenská prezidentka Zuzana Čaputová, kterou Pellegrini vystřídá v úřadu v polovině června, se naopak dlouhodobě zasazuje za důraznější kroky na ochranu klimatu.
(Celý text)

Zelený reporting a nakládání s vodami nejen v průmyslu – taxonomie EU
22. dubna 2024 05:47

PRAHA (Ekolist) - Dopad antropogenní klimatické změny je patrný prakticky ve všech oblastech, v oblasti hospodaření s vodou obzvlášť. Vždyť každoročně bojujeme se suchem, lokálními srážkami a přívalovými dešti.
(Celý text)

Hospodaření s vodou k umělému zasněžování je šetrnější. Jiné problémy s technickým sněhem ale nezmizí
22. dubna 2024 00:50

(ČTK) - Moc nástrojů, jak zabraňovat úplnému vypumpování vodního toku pro technické zasněžování, není. Jedním z nich jsou vodní nádrže, které fungují dobře, nebo legislativa a regulace. Využívání vody je v současné době šetrnější k přírodě, než tomu bylo v minulosti. Ostatní problémy, které se pojí s technickým zasněžováním, ale ani zmizet nemohou, řekl ČTK Josef Fuksa z Výzkumného ústavu vodohospodářského T. G. Masaryka. Problematické pro okolní ekosystémy je podle něj umělé prodloužení zimy.
(Celý text)

Agrovoltaika by v Česku mohla vzniknout na více než 70 000 hektarech půdy
22. dubna 2024 00:47

(ČTK) - Agrovoltaické výrobny elektřiny by v Česku mohly vzniknout na více než 70 000 hektarech půdy, taková je souhrnná výměra ploch povolených pro využití agrovoltaických systémů. Vyplývá to z informací Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního. Rozvoj solárních panelů na zemědělské půdě může podle nevládních zemědělských organizací a distributorů fotovoltaiky brzdit například výběr zemědělsky využívaných pozemků, na kterých lze panely instalovat, ale také hodnota investic či kapacita distribuční sítě.
(Celý text)

Na technické zasněžování jde až polovina ze všech investic ski areálů, uvedl ředitel Asociace horských středisek
22. dubna 2024 00:25

(ČTK) - V sobotu uplynulo 70 let ode dne, kdy v USA získalo patent první sněhové dělo na světě. České ski areály investují každoročně do technického zasněžování mezi 300 až 400 miliony korun, což je 30 až 50 procent z celkových investic. ČTK to řekl ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot. Technické zasněžování podle něj pro provozovatele představuje zásadní nástroj, jak čelit výkyvům počasí. Doplnil, že k tomu, aby se umělé zasněžování dále rozvíjelo, je potřeba budovat nové akumulační nádrže na vodu. V Česku je ale podle Knota schvalování jejich výstavby pomalé.
(Celý text)

Na technické zasněžování jde až polovina ze všech investic ski areálů, uvedl ředitel Asociace horských středisek
22. dubna 2024 00:25

(ČTK) - V sobotu uplynulo 70 let ode dne, kdy v USA získalo patent první sněhové dělo na světě. České ski areály investují každoročně do technického zasněžování mezi 300 až 400 miliony korun, což je 30 až 50 procent z celkových investic. ČTK to řekl ředitel Asociace horských středisek ČR Libor Knot. Technické zasněžování podle něj pro provozovatele představuje zásadní nástroj, jak čelit výkyvům počasí. Doplnil, že k tomu, aby se umělé zasněžování dále rozvíjelo, je potřeba budovat nové akumulační nádrže na vodu. V Česku je ale podle Knota schvalování jejich výstavby pomalé.
(Celý text)

1 | 2 | 3 | 4 | .. | 2132 | Další
< zpět na titulní stranu

Reklama