ecomonitor.cz
verze pro tisk
Martinek: Cyklostrategie nám pomáhá lépe společně komunikovat
27. září 2005 13:02
HLUBOKÁ NAD VLTAVOU (EkoList) - Nedávno se v Hluboké nad Vltavou konala konference věnovaná loni schválenému dokumentu Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR (Cyklostrategie). Při této příležitosti jsme požádali o rozhovor Jaroslava Martinka z Centra dopravního výzkumu, který od roku 2001 stál za vznikem Cyklostrategie a dnes se aktivně zasazuje o to, aby byla uvedena v život.

EL: Dokument Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR je na světě více než rok. Jak ji jako její duchovní otec s odstupem času hodnotíte, podařilo se tam dostat vše, co jste chtěl, nebo jste musel sáhnout ke kompromisům?

Jaroslav Martinek: Já vycházím z reálných věcí. Nechci dělat něco, co vím, že není uskutečnitelné. S Cyklostrategií jsem naprosto spokojen tak, jak byla schválena vládou. Nemá smysl si budovat vzdušné zámky. Jistě, byly kompromisy, ale šlo nám o to, aby Cyklostrategie měla reálné základy a aby se s ní dalo pracovat.

Cyklostrategie měla nabídnout koordinaci, aby obrazně řečeno pravá ruka věděla, co děla levé. Podařilo se to?

Jaroslav Martínek, Hluboká nad Vltavou.
Foto: Martin Mach/EkoList

Cyklostrategie je založena na partnerství. Samotná podstata Cyklostrategie je dění kolem cyklodopravy zkoordinovat, dávat lidi dohromady, přesvědčovat lidi, že spolupráce je ta nejlepší cesta, jak něčeho dosáhnout. To, aby pravá ruka věděla, co dělá levá, je právě úkolem Cyklostrategie.

Když jsem poprvé četl Cyklostrategii, měl jsem dojem, že její největší slabinou je to, že o financích mluví jen obecně. Přišlo mi, že je to ve stylu "vem, kde můžeš a kde dají". Žádné konkrétní peníze položené na stole…

To je naprosto přesné. Je to jednoduchá matematika: kdybychom v prvém kole do Cyklostrategie dali požadavek na konkrétní peníze, tak by neprošla vládou. Takto prošla a teď můžeme tvrdě bojovat o finance. Tato konference o ničem jiném nebyla.

Během konference jsem několikrát zaslechl tajemnou formulku "Synergický efekt 2006". Co to je a jak to funguje?

Nechal jsem se inspirovat Cyklostrategií Severního Irska. Ta stála na myšlence, že k rozjetí podpory cyklistiky je nutná výrazná finanční injekce. Tuto myšlenku jsem převzal a trochu upravil: Zkusme to udělat tak, že to nebude jen stát, kdo dá injekci, ale zkusme do toho zapojit i kraje. A zkusme zapojit i města, protože ty připravují konkrétní projekty. Synergický efekt je o násobení toho, co stát, kraj a obce dají do podpory cyklistiky. Ta myšlenka vznikla někdy v roce 2003, ale jak se posouvalo schválení Cyklostrategie, posouval se i Synergický efekt. Cyklostrategie byla schválena 2004, mi jsme si řekli, že přípravě Synergického efektu dáme dva roky. Proto je to Synergický efekt 2006.

Jestli jsem to dobře pochopil, tak je to tak, že když má město nějaký cyklistický projekt a nedostává se mu financí, požádá o pomoc kraj a stát?

Tak ještě jinak. Úplně lidově: aby lidi důvěřovali strategickému dokumentu, musí být vidět cyklostezky. To je základ. Myšlenka spočívala v tomto: Zkuste každý, koho to trochu zajímá, dát více ze svého rozpočtu na podporu cyklistiky. Ať to udělají města, ať to udělají kraje, ať to udělá stát. Když to udělá každý, když každý "trochu přisype", tak se to musí projevit.

Máte pocit, že se od schválení Cyklostrategie něco mění, například v myšlení politiků, úředníků, občanů?

Nedělám si iluze, že Cyklostrategie změní přístup lidí k cyklistice. To bude stejné, jako na začátku. Možná z dlouhodobého hlediska se nějak přístup lidí změní. Ale jinak lidi zůstanou lidmi, ti co cyklistiku nenávidí, ji budou nenávidět dál, a žádná kampaň nebo konference je nepřesvědčí. Ale Cyklostrategie si toto ani nekladla za cíl. Úspěchem je, že se nám povedlo za těch pět let práce na Cyklostrategii dát dohromady mnoho lidí napříč republikou, kteří jdou s námi do podpory cyklistiky. Jsou to lidi, kteří jsou shodnou okolností na správném místě, jsou schopni tu myšlenku prosadit a něco změnit.

Cyklostrategie obsahuje také tzv. SWOT analýzu, která pojmenovává silné, slabé stránky, příležitosti a rizika cyklodopravy. Jako slabé stránky jsou zmíněny nedostatek financí, absence ucelené propagace, nehodovost, ale také legislativa. V čem je legislativa proti cyklistice?

V této chvíli bych se zaměřil na metodu postupných malých krůčků. Aktuálně potřebujeme, aby se změnily alespoň dvě věci. První věcí je, že nejsou dořešeny cyklistické přejezdy pozemních komunikací. Pokud mají auta i cyklisté zelenou, pak prakticky má přednost auto. Kdyby došlo k nehodě a auto srazilo cyklistu, pak je na vině cyklista, i když měl zelenou. A to je průšvih. Na to nás upozornila dopravní policie, my na tom zapracovali a ministr dopravy už od nás dostal materiály na stůl. Zdá se to možná jako maličkost, ale je to zároveň důvod, proč na mnoha přejezdech není označen cyklistický přejezd, protože Policie ČR řekne, že to není legislativně ošetřeno a tak přejezd neschválí. Takže u přejezdu končí cyklostezka, cyklista musí na přechod pro chodce a teprve za přechodem může zpět na kolo. Věřím, že toto se do roka podaří změnit.

Druhá věc je puštění cyklistů do jednosměrky v protisměru. Tady v Hluboké nad Vltavou se dokázali dohodnout, starosta města řekl "Půjde to" a je to. Problém spočívá v tom, že legislativa tady jako kdyby měla dvojí výklad. Někde to tedy jde a někde ne. Kde je problém? Zákon 361/2000 Sb v paragrafu 25 říká, že na pozemní komunikaci s jednosměrným provozem smí řidič zastavit a stát vpravo i vlevo. A hned na to říká, že při stání musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro každý směr jízdy; při zastavení musí zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh široký nejméně 3 m pro oba směry jízdy. Průšvih je pak v tom, že minimální šíře jízdního pruhu pro cyklisty je 1,5 metru. Zákon zapomněl na to, že může být nějaký jízdní pruh pro cyklisty i v protisměru.

Tak to jsou teď dva základní kroky, s kterými chceme začít. A pak přistoupíme k dalším věcem, jako když se točí kolovrátkem. Pomalu, postupně.

Cyklostrategie má být propojena s jinými strategickými materiály ministerstev, krajů a měst. Jak dalece se toto propojování daří?

Cyklostrategie je ten nejjednodušší materiál k propojení. Dokud je všechno v rovině strategických materiálů, tak se propojování daří. Strategické dokumenty se odsouhlasí, všechno je perfektní, pak se ale řeší Synergický efekt, rozpočet a najednou je problém. Tam se teprve ukáže, zda je podpora opravdová a nebo jen strategická.

V čem je hlavní slabina Cyklostrategie jako dokumentu?

Cyklostrategie samozřejmě má slabiny, ale já se je snažím nevnímat. Ne, že bych je přehlížel a nevěděl o nich. Spíš se snažím soustředit na její silné stránky a pomocí nich něco dokázat a tak překonat ty slabé stránky. Nechci se nechat odrazovat slabými stránkami, to bych pak nic neudělal.

A v čem jsou silné stránky Cyklostrategie?

Silnou stránkou je to, že je zde neskutečný lidský arzenál. A to mne zároveň na mé práci nejvíce baví, to mi dodává energii. Silnou stránkou je, že se nám daří dávat lidi dohromady. A nemusí nás být ani mnoho. I husité porazili křižáky díky dobré organizaci a svým tahem na bránu. A v tom spatřuji význam Cyklostrategie: ona říká pojďme postupovat strategicky s jasným tahem na bránu. Cyklostrategie nám pomáhá lépe společně komunikovat.

Kees Rotteveel ve svém příspěvku na konferenci doporučil zřídit jakousi cyklistickou radu, obdobu nizozemské Fietsberaad. Bude něco takového u nás?

Ministr dopravy Milan Šimonovský, Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu a jihočeský hejtman Jan Zahradník na tiskové konferenci k výsledkům Cyklokonference v Hluboké nad Vltavou.
Foto: Martin Mach/EkoList

Ještě před vytvořením Cyklostrategie ministerstvo dopravy rozeslalo dopisy na ostatní resorty a kraje. Psalo se tam: Připravujeme strategii podpory cyklistické dopravy, rádi bychom s vámi spolupracovali, potřebujeme styčného důstojníka, který to bude s námi dělat. Prvním ovocem pak byla Cyklostrategie. Pak tato konference. Vysloveně jsme tlačili na lidi, aby nám poslali své příspěvky, jak naplňují opatření.

Formálně je rada založena, všechno funguje, ale. Oni ti lidé – úředníci mají spoustu jiných povinností, jsou strašně svázáni tím, že nemají žádnou moc. Když nebude chtít jejich politik, tak oni nic nezmůžou. Je pak otázkou, jakou moc taková rada má.

Proč se u nás lidé a zejména úředníci dívají na kolo spíš jako na sport než jako dopravní prostředek? Nebo se na něj dívají ještě jinak. Světlana Kubínová z pražského Magistrátu pro týdeník Respekt č. 36 řekla, že kolo do města mezi provoz nepatří, jezdit na něm je podle ní nebezpečné nejen cyklistům, ale i chodcům. Není někdy problém právě v myšlení lidí?

To není problém cyklistiky, ty karty jsou rozdaný jinak. Je to o lidském přístupu, je to o náhledu na život jako takový. Někdo k cyklistice automaticky tíhne a pokud má tu možnost, tak využije své moci a cyklistiku podpoří. Někdo jiný s jiným přístupem využije svou moc na to, aby ty peníze šly na jinou věc.

Když položím moje karty na stůl, proč já dělám tuto práci: Protože chci, aby byly bezpečné cyklostezky, až pojedu se svým synkem na kolo, protože na kole chceme jezdit. Proto do toho vládám tolik energie. Vím, že je to dobré pro mne, že je to dobré i pro vás, že je to dobré pro ostatní. A když mám pak možnost se projet například po cyklostezce mezi Hlubokou a Budějicemi, a vidím všechny ty lidi, jak jsou spokojeni, tak jsem také spokojený. Dnes jsem mluvil s Karlou Říhovou z ministerstva zdravotnictví. Ona mi říkala: Víš, co je tragedie? Že ta starší generace má úplně jiný přístup k životu. Za dvanáct let začnou plakat a začnou po státu tvrdě vymáhat, aby je léčil. Největší náklady na zdravotnictví jsou poslední dva roky života lidí, kteří si své zdravotní problémy zavinili sami svou špatnou životosprávou. To je pak začarovaný kruh. Není to problém cyklistiky, ale je to problém životního stylu, náhledu, jak tady prožívat svůj život. Proto říkám, že žádná Cyklostrategie nemůže změnit lidský přístup, protože je jen jednou ze součástek širších souvislostí.

Je podle vás možné, aby město jako Praha, město s historickým centrem a kopcovitým reliéfem, měla kvalitní síť cyklostezek?

Na podobné otázky dávám vždycky příklad města Ústí nad Labem. Ústí není typické cyklistické město, nicméně v roce 1999 přišli s tím, že chtějí vybudovat cyklostezku za 90 milionů, v roce 2005 ji mají téměř vybudovanou. Primátor z Ústí nad Labem říkal: Já vím, že nikdy nebudeme cyklistické město jako Pardubice nebo Budějovice, ale chceme, aby u nás lidé zůstali přes víkend a mohli jezdit na kole. Poslední úsek, který teď budují podél Labe, je necelý kilometr dlouhý a stojí okolo 25 milionů! To jsou neskutečné náklady! Je to tím, že oni tam nemají místo. Tam je ve svahu železnice, sráz dolů, silnice, sráz dolů a Labe. A oni se rozhodli postavit lávku pro cyklisty nad Labem, protože nechtějí, aby cyklisté jezdili po frekventované silnici. Neříkají, že to nejde. Jde to, protože to chtějí udělat. To je moje odpověď.

Děkuji za rozhovor.

Tématu Cyklostrategie se věnují také tyto články: Cyklostrategie po roce z 26. září 2005 a Co změní Cyklostrategie? z 3. září 2004.

Martin Mach

URL zprávy: https://ecomonitor.cz/zprava2.shtml?x=637520


Online diskuse
Lepra se ve středověku přenášela mezi veverkami a lidmi, tvrdí studie
5. května 2024 13:00

LONDÝN (ČTK) - Lepra se ve středověké Anglii přenášela mezi lidmi a veverkami. Zjištění podporuje teorii, že při šíření této nemoci mohl hrát roli obchod s kožešinami, uvedla studie, o které informoval list The Guardian.
(Celý text)

Jaký je aktuální zdravotní stav našich lesů?
5. května 2024 05:23

PRAHA (Ekolist) - Zdravotní stav lesů je výrazně rozdílný u „mladých“ a „starých“ porostů. Například u smrku je průměrná defoliace porostů do 60 let věku pouze 13 %, zatímco u porostů nad 120 let je to více než 37 %. U buku je průměrná defoliace porostů do 60 let 11 % a průměrná defoliace porostů nad 120 let je dvojnásobná. Je však nutné rozlišovat mezi „starými lesy“, které se dlouhodobě vyvíjely bez zásahu člověka, a monokulturními porosty nad 120 let, které mají obvykle sníženou vitalitu. Přitom stáří hospodářských lesů v posledním století výrazně narůstá – zatímco lesy starší 100 let se v roce 1920 vyskytovaly pouze na 3 % porostní půdy, v současné době je to již více než 20 %.
(Celý text)

Výborný: Přísnější ochrana půdy pomůže navrátit do krajiny aleje a remízky
5. května 2024 01:54

PRAHA (ČTK) - Přísnější ochrana nejlepší zemědělské půdy, kterou tento týden schválili poslanci, pomůže do krajiny navrátit původní krajinné prvky, jako jsou stromořadí, remízky nebo mokřady. Více je také zajištěno zachování půdy dalším generacím, řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Agrovoltaiky, které budou moci pěstitelé stavět například v ovocných sadech, pak mohou podle ministra snížit škody na úrodě způsobené mrazem. Výborný nicméně připustil, že by novela mohla být v některých parametrech ambicióznější.
(Celý text)

Ochránci rozšiřují péči o suché skalnaté svahy u Vladislavi, pasou tam i ovce
5. května 2024 01:05

VLADISLAV (ČTK) - Ochránci přírody rozšiřují péči o suché skalnaté svahy okolo Vladislavi na Třebíčsku. Dřívější pastviny minulá desetiletí zarůstaly, odstranit bylo potřeba náletové dřeviny, například trnky. Trávu tam tento týden začalo spásat i malé stádo ovcí. V dlouhodobé aktivitě teď základní organizaci Českého svazu ochránců přírody (ČSOP) v Kněžicích pomohlo zapojení do širšího projektu dotovaného z takzvaných norských fondů, řekl Václav Křivan z této organizace.
(Celý text)

Nové zavlažovací vaky podpoří rozvoj kořenů u vzrostlých stromů v Brně
5. května 2024 00:50

BRNO (ČTK) - Vitalitu i odolnost vůči vyvrácení a suchu mají u velkých a významných stromů v Brně zajistit zavlažovací vaky. Veřejná zeleň města Brna technologii poprvé vyzkoušela koncem března u jasanu na Moravském náměstí, jenž je jedním z mála vzrostlých stromů v okolí a má vliv na jeho ochlazování. Příspěvková organizace města pořídila čtyři vaky dohromady za 100 000 korun, řekl náměstek primátorky pro životní prostředí Filip Chvátal (KDU-ČSL).
(Celý text)

Královéhradecký útulek pro zvířata by se měl stát i centrem lesní pedagogiky
5. května 2024 00:49

HRADEC KRÁLOVÉ (ČTK) - Útulek pro opuštěná zvířata v Hradci Králové by se měl v budoucnu stát také centrem lesní pedagogiky. Děti by v něm měly vedle chovu psů a koček poznat i život v lese, seznámit se s dravci a dalšími lesními zvířaty. Plánují to Městské lesy Hradec Králové, které útulek od letošního února provozují. Útulek, který nově nese jméno Azyl pro zvířata, již začal zavádět programy pro veřejnost. ČTK to řekl ředitel Městských lesů Milan Zerzán.
(Celý text)

Děčínská zoo chce ke svému 75. výročí vytvořit český rekord
5. května 2024 00:42

DĚČÍN (ČTK) - Děčínská zoologická zahrada si chce k 75. výročí vzniku nadělit vytvoření českého rekordu. Žádá proto návštěvníky, aby v den velkolepé oslavy, 11. května, dorazili v jakémkoliv tričku, na němž bude vyobrazený medvěd. Může jít o obrázek, fotografii, nášivku i vlastnoručně vytvořenou podobiznu, uvedla mluvčí zoo Alena Houšková. Zoo má medvěda ve svém znaku. Její ikonou je medvěd kamčatský Bruno, který byl inspirací k rekordu a bude i hlavní hvězdou oslavy.
(Celý text)

Olomoucká zoo má po 14 letech mládě kondora královského, vylíhlo se v Liberci
4. května 2024 23:22

LIBEREC (ČTK) - Velkého úspěchu dosáhla liberecká zoo ve své speciální líhni dravých ptáků. Před několika týdny se v ní vyklubalo mládě kondora královského z vejce, které pocházelo od páru ze Zoo Olomouc. Nyní je mládě již zpět v této zahradě. Naposledy se mládě kondora v Olomouci podařilo odchovat před 14 lety.
(Celý text)

Španělské ministerstvo se rozhodlo zrušit cenu býčích zápasů a vyvolalo kritiku
4. května 2024 19:20

MADRID (ČTK) - Španělské ministerstvo kultury se rozhodlo zrušit národní cenu býčích zápasů. Informoval o tom španělský tisk. Rozhodnutí vyvolalo kritiku od konzervativních stran i části vládních socialistů. Ministerstvo kultury odůvodnilo svůj krok tím, že ve španělské společnosti rostou obavy o osud zvířat a že býčí zápasy jsou relativně málo navštěvovaným představením.
(Celý text)

Enormní návštěvnost Adršpašských skal je výzvou, říká místostarosta Adršpachu
4. května 2024 13:34

(ČTK) - Enormní návštěvnost Adršpašských skal na Náchodsku je pro obec Adršpach s pěti sty obyvateli pozitivem, ale zároveň velkou výzvou. ČTK to řekl místostarosta Tomáš Dimter (Máme rádi Adršpach). Národní přírodní rezervace Adršpašské skály je menší částí Adršpašsko-teplických skal, které jsou největším celistvým skalním městem v ČR.
(Celý text)

Vědci zachraňují cenné genetické populace smrku ztepilého
4. května 2024 05:51

PRAHA (Ekolist) - V posledních letech dochází k oslabení populací smrku ztepilého dlouhodobými vysokými teplotami a následně v důsledku kůrovcové kalamity. K oslabení zastoupení smrku v předchozím období minulého století došlo i v důsledku poškození průmyslovými imisemi. Proto se vědci snaží zachránit a zachovat alespoň některé vybrané nejcennější zbytkové populace a získat více informací o přeživších jedincích či porostech smrku. Přes určité vznikající averze k pěstování smrku ztepilého zůstává tato dřevina naší nejrozšířenější jehličnatou dřevinou, která na svá přirozená stanoviště z lesnického hlediska patří, ať již jako hlavní dřevina nebo dřevina přimíšená.
(Celý text)

Hladík: Novela vodního zákona by měla zabránit možnému vzniku havárií
4. května 2024 01:44

PRAHA (ČTK) - Novela vodního zákona má pomoct předcházet dalším haváriím a případně urychlit a zjednodušit jejich řešení, řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Novela je odpovědí na otravu Bečvy v roce 2020. Legislativně definuje jasná a striktní pravidla k vyšetřování budoucích havárií a zavádí kontinuální sledování největších znečišťovatelů. Včera novelu schválila Sněmovna, nyní míří do Senátu.
(Celý text)

Výzkum: Ovzduší v Tišnově zhoršují domácí topeniště víc než doprava
4. května 2024 01:40

TIŠNOV (ČTK) - Kvalitu ovzduší v Tišnově na Brněnsku v zimě víc zhoršují domácí topeniště než například znečištění z dopravy. V osm měsíců trvajícím měření to zjistili odborníci z Centra dopravního výzkumu, kteří mapovali koncentrace aerosolových částic na osmi místech ve městě.
(Celý text)

Intersucho: Postupující sucho působí zemědělcům čím dál větší potíže
4. května 2024 01:17

(ČTK) - Postupující sucho v některých částech Česka působí zemědělcům stále větší potíže. V mnohých regionech v dubnu pořádně nepršelo a zaseté jarní plodiny zatím čekají na vodu, aby vůbec vzešly. Vyplývá to z hlášení zemědělců pro web Intersucho. Někteří už očekávají snížení výnosů. Kromě sucha navíc škodil v minulých dnech i mráz, který páchal škodu nejen na ovocných stromech a vinicích.
(Celý text)

Anketa: On-line supermarkety stále nejvíce využívají auta se spalovacími motory
4. května 2024 01:10

(ČTK) - K rozvozu nákupů on-line supermarkety v Česku stále nejvíce využívají auta s klasickými spalovacími motory. Některé z nich mají ve své flotile také vozidla, která jezdí na zemní plyn CNG. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci. Elektrickými dodávkami nákupy zčásti doručuje služba Rohlík.cz, v letošním roce se je chystá zařadit e-shop Billa. Státy Evropské unie se v říjnu loňského roku dohodly na pravidlech, která od roku 2035 prakticky znemožní prodej nových aut s klasickými spalovacími motory.
(Celý text)

Plzeňská zoo má dva nové velbloudy, narozené mládě a samce dovezeného z Německa
4. května 2024 00:43

PLZEŇ (ČTK) - O dva nové členy se v dubnu rozrostlo stádo velbloudů dvouhrbých v plzeňské zoologické zahradě. Nejdříve se 2. dubna narodila samici Tereze samička, 10. dubna pak chovatelé přivezli z Německa chovného samce Jafara. Nahradí dvaadvacetiletého Mulisáka, který nečekaně uhynul v lednu. Velbloudí stádo je tak pětičlenné, informovala na stránkách zahrady zooložka Miroslava Palacká.
(Celý text)

Stavba plavební komory Rohatec/Sudoměřice na Baťově kanále jde podle plánu
4. května 2024 00:35

ROHATEC (ČTK) - Stavba nové plavební komory Rohatec/Sudoměřice na Baťově kanále pokračuje podle harmonogramu, informoval tento týden na kontrolním dni ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Nová plavební komora umožní splavnění dalších sedmi kilometrů až do Hodonína. Jde o úsek, kde je tok přirozenou hranicí mezi Českem a Slovenskem. Díky stavbě za 340 milionů korun by měly první lodě doplout do Hodonína v roce 2026.
(Celý text)

Muzeum Semenec v Týně nad Vltavou otevřelo novou výstavu Labyrint
4. května 2024 00:19

TÝN NAD VLTAVOU (ČTK) - Přírodovědné muzeum Semenec v Týně nad Vltavou na Českobudějovicku si připomíná 30 let od vzniku areálu, ve kterém se zaměřují na přírodu. Na ploše čtyř hektarů nejprve v 90. letech vznikla záchranná stanice pro handicapovaná zvířata z volné přírody a v roce 2013 tam vybudovali přírodovědné muzeum. Ve středu 1. května otevřelo venkovní výstavu Labyrint. Nedávno vysázený kruhový labyrint z keřů doplní expozice koláží na téma knihy Jana Amose Komenského Labyrint světa a ráj srdce, řekla ČTK provozovatelka muzea Semenec Barbora Šímová.
(Celý text)

Výborný: V Česku se letos kvůli mrazům sklidí 30 300 tun ovoce místo 138 000 tun
3. května 2024 21:42

PRAHA (ČTK) - V Česku se letos kvůli silným mrazům místo 138 000 tun ovoce sklidí asi 30 300 tun. Po jednání se zástupci ovocnářů, vinařů a lesních školek to tento týden uvedl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Pro všechny pěstitele, jejichž produkce byla poškozena mrazem, je podle něj ministerstvo zemědělství (MZe) připraveno aktivovat program na řešení rizik a krizí v zemědělství. Materiál v úterý předloží vládě. Prioritou přitom podle Výborného budou právě ovocnáři, u kterých se ministr chce navíc zaměřit na ty pěstitele, kde škody přesahují 50 procent. Nejhorší sklizeň ovoce od 90. let byla v roce 2011, kdy činila 101 249 tun.
(Celý text)

Vědci poprvé spatřili, jak si orangutan ošetřil otevřenou ránu léčivou rostlinou
3. května 2024 19:43

(ČTK) - Vědci v Indonésii pozorovali orangutana sumaterského, jak si sám léčil velké zranění na tváři rostlinnou pastou. Je to podle nich patrně poprvé, co se podařilo zaznamenat volně žijícího živočicha, jak pečuje o otevřenou ránu pomocí rostliny s prokazatelně léčivými účinky. Poté, co výzkumníci viděli, jak si samec, kterého pojmenovali Rakus, přikládá obklad na obličej, se rána do měsíce zcela zahojila, uvedl dnes server BBC News.
(Celý text)

Vědci poprvé spatřili, jak si orangutan ošetřil otevřenou ránu léčivou rostlinou
3. května 2024 19:43

(ČTK) - Vědci v Indonésii pozorovali orangutana sumaterského, jak si sám léčil velké zranění na tváři rostlinnou pastou. Je to podle nich patrně poprvé, co se podařilo zaznamenat volně žijícího živočicha, jak pečuje o otevřenou ránu pomocí rostliny s prokazatelně léčivými účinky. Poté, co výzkumníci viděli, jak si samec, kterého pojmenovali Rakus, přikládá obklad na obličej, se rána do měsíce zcela zahojila, uvedl dnes server BBC News.
(Celý text)

1 | 2 | 3 | 4 | .. | 2139 | Další