ecomonitor.cz
verze pro tisk
Mýtus plavebního stupně Děčín
27. května 2019 01:11
PRAHA (Ochrana přírody) - V důsledku poválečného rozdělení Německa uniklo Labe osudu mnoha západoněmeckých řek, zejména nebylo regulováno a přehrazováno. Labe dnes na 550  km dlouhém úseku přirozeně protéká jedinečnou říční krajinou, na mnoha místech chráněnou, a to i mezinárodně. Mezi chráněná území patří národní park Saské Švýcarsko, začínající přímo na česko-německé hranici, a biosférická rezervace UNESCO Labská říční krajina, která zahrnuje 400  km toku. Labe je i součástí světového dědictví UNESCO Dessau-Wörlitzer Gartenreich (Desavsko-wörlitzská zahradní říše). Téměř na celý tok Labe se vztahuje právo Evropské unie v rámci soustavy Natura 2000 a podle rámcové směrnice o vodách se řadí mezi přirozené toky, které musí být udržovány v dobrém ekologickém stavu.

Zachovalá příroda a příjemná krajina jsou zároveň i jedním z turistických magnetů, a tím i důležitým ekonomickým prvkem. Jen podél Labské cyklostezky vykazuje území každoroční obrat mezi 120 a 160 miliony eur . Uvedené částky se ale dosud nedostaly do obecného povědomí, neboť ve středu pozornosti v minulosti stálo i v Německu úsilí o prohlubování Labe a jeho využívání jako vodní cesty. A dlužno přiznat, že poměrně nevýznamné vodní cesty, na které se přepravuje minimum nákladu. Její výstavba a údržba způsobila a působí velké škody na říční krajině a nadto vede k nesmyslnému vynakládání nemalého objemu veřejných prostředků.

Tento rozpor již po desetiletí podněcuje ochránce životního prostředí a přírody. Ve prospěch volně tekoucího Labe a poslední velké říční krajiny v Německu vystupuje široké společenství, počínaje významnými spolky pro ochranu přírody přes církve a dobře propojené občanské iniciativy až po aktivní jednotlivce. Od 90. let 20. století pak totéž společenství sleduje plány na výstavbu dalších labských jezů v České republice.

Tvrzení, že pro růst a rozvoj české lodní plavby postačuje výstavba děčínského plavebního stupně, které je v ČR opakováno jako mantra, není opodstatněné. V obou směrech, jak po proudu, tak proti němu, by za nízkých vodních stavů po dobu několika měsíců v roce i tak neexistovalo propojení splavných labských úseků.

Graf 1 - Počet plavebních dnů v letech 2001-2007. Graf 2 - Srovnání - Cíl v ČR - Realita v Německu.
Graf 1 - Počet plavebních dnů v letech 2001-2007. Graf 2 - Srovnání - Cíl v ČR - Realita v Německu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Odpověď spolkové vlády z 20.3.2012 a Cityplan s. r. o., 2011 / Ochrana přírody

Trvale netransparentní přístup

Doposud nebylo provedeno žádné srovnání plavebních podmínek na českém a německém úseku Labe, přestože to BUND (Svaz pro životní prostředí a ochranu přírody) ve svých stanoviscích k plánovacím dokumentacím vždy požadoval. Pokud porovnáme sporná data k české plavební hloubce z plánovacích podkladů s německými údaji, zjistíme, že současné plavební podmínky jsou podobné – viz graf 1.

Matení veřejnosti výrazně napomáhá používání různých veličin při vyjádření hloubky Labe. Zatímco české podklady pracují s ponorem (tedy vzdáleností mezi hladinou a nejnižším bodem lodi), německé podklady používají hloubku plavební dráhy (tj. vzdálenost mezi hladinou a dnem v plavební dráze). Pro vzájemné porovnání obou je nezbytný jednoduchý přepočet. Ale ani tady není postupováno transparentně. Jinými slovy, neexistují data, která by mluvila pro výstavbu dalších plavebních stupňů.

Přání a skutečnost

Podle plánovacích podkladů má být po stavbě plavebního stupně u Děčína k dispozici 345 dní v roce ponor 1,4 metru. Na první pohled se to zdá být málo, ale ve skutečnosti to odpovídá hloubce plavební dráhy 1,9 metru (viz dokumentace EIA podle § 8 zákona 100/2001, kapitola B.I.4). Navazující německý úsek Labe však s 1,19 metru podle Souhrnné koncepce Labe (Gesamtkonzept Elbe) nabízí o 71 centimetrů méně. O sblížení české a německé hloubky plavební dráhy proto nelze hovořit, v uplynulých pěti letech činila navíc hloubka plavební dráhy v Německu jen 97 cm.

Spolkové i zemské orgány výstavbu jezů a plavebních stupňů v Německu v Souhrnné koncepci Labe jasně vyloučily. Rovněž další omezení pro splavňování jsou značná. O opatřeních sloužících pouze ke zlepšení dopravních poměrů se ani v budoucnu neuvažuje. Zásahy pro další splavňování mohou být přijaty pouze tehdy, pokud slouží ekologickým, vodohospodářským a dopravním cílům zároveň a tyto cíle jsou ve smysluplném souladu (Kapitola 1 Souhrnné koncepce).

Souhrnná koncepce Labe.
Souhrnná koncepce Labe.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Ochrana přírody

Hloubka plavební dráhy na německém Labi má být jako podmínka spolehlivosti využití vodní cesty v dlouholetém rámci zlepšena nejméně na průměrných 1.4 m (vztaženo k referenčnímu vodnímu stavu GlW2010) po 345 dní v roce. Tento cíl však nesmí být v rozporu s jinými cíli, jako např. zastavení či zvrácení eroze dna a zároveň musí být v souladu s cíli soustavy Natura 2000 i rámcové směrnice o vodách.

Cíle jsou tedy nastaveny vysoko, je však dosud nejasné, jak by měly být splněny. V minulosti nebylo dosaženo ani požadované minimální hloubky plavební dráhy, ani cílů ochrany přírody. Navzdory realizaci stavebních opatření v uplynulých dvaceti letech a vynaložení 400 milionů eur na Labe jako vodní cestu bylo v Souhrnné koncepci vyjmenováno 85 slabých míst. Spolky na ochranu životního prostředí poté opět zdůraznily své pochybnosti o možnosti sjednocení dopravních a ekologických cílů.

Hloubka plavební dráhy 1,4 metru téměř celoročně? Nereálné

V roce 2018 nebylo v Německu dosaženo oficiálně požadované minimální hloubky plavební dráhy 1,4 metru po dobu osmi měsíců. Nechybělo jen pár centimetrů ― déle než půl roku byla hloubka plavební dráhy hluboko pod jedním metrem (vyjádření spolkové vlády ze 17. 1. 2019). Rok 2018 byl sice extrémní, ale nikoli výjimečný. Od roku 2014 nebyla požadovaná minimální hloubka plavební dráhy zaznamenána přibližně ve 40 % dní v roce. Každý třetí den byla hloubka plavební dráhy menší než 1,2 metru. Lodní doprava se každý rok zastavila na několik měsíců. Hloubky plavební dráhy 1,9 metru, jak ji plánuje česká strana, nebylo v posledních pěti letech (2014―2018) v Německu dosaženo ve více než 65 % dní v roce.

Graf 3 - Hloubka plavební dráhy na Labi od 1.6.2013 do 31.12.2018 mezi česko-německou hranicí a Magdeburkem (E4). Graf 4 - Přepravní objemy na Labi - Magdeburk 1997-2018 (v milionech tun).
Graf 3 - Hloubka plavební dráhy na Labi od 1.6.2013 do 31.12.2018 mezi česko-německou hranicí a Magdeburkem (E4). Graf 4 - Přepravní objemy na Labi - Magdeburk 1997-2018 (v milionech tun).
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | www.elwis.de / Odpověď zemské vlády Saska-Anhaltska z 18.4.2017 (7/1273), WSD Ost. / Ochrana přírody

Plánovatelná, spolehlivá doprava nákladů po Labi je za těchto podmínek nemožná. Pokud v řece není voda, pak chybí i nezbytná hloubka plavební dráhy pro přepravu. S klimatickými změnami přicházejí extrémy, roky jako 2015 a 2018 budou stále častěji pravidlem. Labe má jedno z průtokově nejslabších evropských povodí, navíc vykazuje silně kolísající a nepředvídatelné změny v průtoku. Na základě hodnot průtoků z minulosti nemohou být proto žádné budoucí hloubky plavební dráhy předpovězeny a přislíbeny. Referenční stav vody GlW2010 proto není vhodný k vyvozování závěrů o budoucí splavnosti Labe.

Cíle Souhrnné koncepce Labe (Gesamtkonzept Elbe) jsou s českou koncepcí vodní dopravy, která předpokládá výstavbu jednoho či více plavebních stupňů, obsahově a koncepčně nekompatibilní.

Cíle jsou při bližším rozboru odlišné a částečně protichůdné, což je rozhodující především pro plánovanou výstavbu plavebního stupně Děčín.

Příslušné německé úřady již dvacet let udržují naději, že celoroční splavnosti Labe je takřka dosaženo. O tom však i přes dlouhodobou stavební činnost nemůže být řeči.

Řeka Labe je dynamická, s kolísajícími stavy vody. Lodní přeprava vyžaduje spolehlivou hloubku, kterou ale Labe nemůže nabídnout.

Lodní přeprava nákladů na Labi

Paradoxem je, že čím více stavebních opatření ve prospěch lodní dopravy se na Labi uskutečňuje, tím méně nákladu je přepravováno. Před sto lety Labe představovalo důležitou vodní cestu, v roce 1913 bylo přepraveno 18 milionů tun nákladu. Před znovusjednocením Německa v roce 1989 to bylo ještě 9,5 milionů tun. Přes nadějné prognózy plavebních úřadů (až 23 milionů tun ročně od roku 2010) klesly skutečně přepravené objemy pod 0,2 milionu tun, a to i přesto, že stavební zařízení vodní cesty jsou v naprostém pořádku.

Údolí Labe v Saském Švýcarsku.
Údolí Labe v Saském Švýcarsku.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Zdeněk Patzelt / Ochrana přírody

Vedle nízkého stavu vody přispívá k poklesu přepravy po vodě i dostupnost alternativních, výhodnějších a spolehlivých způsobů přepravy. Podnikatelé dnes vyžadují převážně včasné (just-in-time) dodávky, což Labe nemůže zajistit. Na tom nezmění nic ani stavba plavebního stupně Děčín, protože výstavba nebo kamenné zásypy nedostatek vody nenapraví.

Překládka zboží na loď – iluze

Po dobu více než čtyř desetiletí bylo každoročně na vodní cesty v Německu vynaloženo mezi půl až jednou miliardou eur. Přes tyto vysoké investice nebylo dosaženo cíle přesměrovat významný objem zboží ze silnic na lodě. A to bereme v úvahu dokonale vybavené vodní cesty s hloubkami plavební dráhy od 2,5 do 4 metrů a enormně narůstající celkové objemy přeprav zboží.

Zenit a krize české vodní dopravy

Pro krizi české vodní dopravy bylo zásadním rozhodnutí elektrárny Chvaletice, která od roku 1996 přepravuje uhlí převážně po železnici.

Referenční stav vody GIW 2010 versus skutečné plavební hloubky - podstatný rozdíl.
Referenční stav vody GIW 2010 versus skutečné plavební hloubky - podstatný rozdíl.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Zdeněk Patzelt / Ochrana přírody

Dnes hraje lodní přeprava v Česku jen okrajovou roli. Přeprava mezi ČR a mořskými přístavy probíhá z 80  % po železnici, nákladní automobilová doprava, opakovaně používaná jako strašák, zajišťuje pouhých 20  % přepravy.

Největší výzvu pro celoroční spolehlivou lodní přepravu představuje nedostatek, resp. nízký stav vody, a nikoli údajný nedostatek příslušných staveb.

Železnice jako úzké hrdlo?

Byla by železnice úzkým hrdlem, kdyby se nepostavil plavební stupeň Děčín? Odpověď zní: nikoli. Těch několik málo tun, které se dnes po Labi přepravují, by se mohlo v případě potřeby bez potíží přeložit na koleje. Přeprava nadměrných nákladů vyžaduje nepatrnou plavební hloubku a může tak být provozována po většinu roku. Navíc se jako alternativa plánuje výstavba nové železniční trasy mezi Drážďany a Prahou.

Hluková zátěž způsobená železnicí je pro obyvatele labského údolí mezi Pirnou a Děčínem i jinde významná, ovšem vybudování plavebního stupně ji nijak nezmenší, protože nelze očekávat přesun přepravy zboží na lodě. Zátěž by mohlo významně omezit vybavení modernějšími vagóny a tišší technikou, z čehož by měli prospěch všichni zúčastnění.

Žádný převažující veřejný zájem

Je zřejmé, že „přesvědčivé doklady převažujícího veřejného zájmu“ v souvislosti s projektem plavebního stupně Děčín nejsou doložitelné. Očekávatelné vlivy na přírodu a krajinu jsou závažné především v ČR, kde by došlo ke zničení pro řeku typických a vzácných biotopů zatopením. Ale i v Německu by měl plavební stupeň Děčín značný negativní dopad mj. i na chráněná území. Lze tedy očekávat porušení jak směrnice o stanovištích, tak i rámcové směrnice o vodách.

Graf 5 - Přeprava zboží ve vnitrozemské lodní dopravě v Německu 1968-2017. Graf 6 - Objem lodní přepravy v České republice.
Graf 5 - Přeprava zboží ve vnitrozemské lodní dopravě v Německu 1968-2017. Graf 6 - Objem lodní přepravy v České republice.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Destatis, Spolkový statistický úřad, 2019 / Vodohospodářský sborník 1996, Vodohospodářský věstník 2000, 2005, 2010, Výzkumný ústav vodohospodářský T.G. Masaryka, Praha / Ochrana přírody

V plánovací dokumentaci k plavebnímu stupni není jeho nezbytnost náležitě doložena. Varianty, které by zahrnuly i jiné druhy dopravy, nebyly ověřeny. Chybí také podložená analýza nákladů a dalších potřeb, která by veřejně ospravedlnila škody v poříční oblasti. Podobné je to i s objasněním převažujícího veřejného zájmu v případě lodní dopravy českou vládou ze dne 17. ledna 2018, který nebyl doložen fakty. Uvedené skutečnosti vyvolávají otázku, kdo bude z miliardových nákladů na stavbu vodní cesty profitovat. Veřejnost to není.

Zdroje:

Zdrojem dat a informací jsou oficiální data správců povodí a vodní cesty, spolkové vlády a zemských vlád. Přesný zdroj je vždy uveden. Další informace lze nalézt ve stanoviscích BUND z 2011, 2012, 2016 k projektu plavebního stupně Děčín, popř. si je lze vyžádat na iris.brunar@bund.net.

Překlad originálu článku z němčiny Karel Chobot a Tomáš Salov

Poznámky

Labe v Německu je zde míněno jako 550 km dlouhý úsek toku od česko-německé hranice po ústí Labského postranního kanálu. Je mimo diskusi, že navazující úsek Labe až po stupeň Geesthacht a dále má zcela odlišný charakter a nabízí tak zcela odlišné plavební podmínky. Na tomto úseku se také přepravují přibližně desetkrát vyšší objemy zboží oproti volně tekoucímu úseku.

Odpověď zemské vlády Saska-Anhaltska

z 18. 4. 2017 a saské zemské vlády z 13. 8. 2018. Odpověď spolkové vlády z 28. 1. 2016, 18/7398


Článek je převzat z časopisu Ochrana přírody 6/2018.

Iris Brunar

URL zprávy: https://ecomonitor.cz/zprava2.shtml?x=2551753


Online diskuse
V Mexiku se šíří lesní požáry, vyžádaly si nejméně čtyři mrtvé
28. března 2024 12:08

(ČTK) - Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala vlna lesních požárů, které se šíří Mexikem. Novinářům to sdělil mexický prezident Andrés Manuel López Obrador, kterého citovala agentura Reuters. Všechny hlášené oběti jsou ze státu México, který obklopuje hlavní město a je nejlidnatějším státem v zemi.
(Celý text)

Mezi auty v jihokorejském městě kličkoval pštros, který utekl ze zoo
28. března 2024 11:59

(ČTK) - Dopravu v jihokorejském městě Songnam zkomplikoval pštros, který utekl z místní zoologické zahrady. Jak informoval zpravodajský server Fox News, pštros jménem Tadori utekl ze svého výběhu v zoo nazvané Bug City patrně proto, že se cítil osamělý.
(Celý text)

Ergonomické židle: Krok k udržitelnějšímu pracovnímu prostředí
28. března 2024 10:26

() - Udržitelnost je důležitým tématem, které se prolíná do mnoha oblastí našeho života. Významnou součástí je práce – tvoří velkou část našeho života, i v tomto ohledu bychom proto měli myslet na udržitelnost. Jednou z možností, kde začít, je výběr správné židle.
(Celý text)

Kdo vyhraje, když dojde ke střetu pasteveckého psa a vlka?
28. března 2024 05:36

PRAHA (Ekolist) - To je častý dotaz, který vzbuzuje velké vášně. Odpověď není jednoduchá a není ani jednoznačná. Bavíme se o přírodě, o vlcích, a tak jsou možné nejrůznější scénáře. Vždy záleží na konkrétní situaci, a hlavně na samotných účastnících případného střetu.
(Celý text)

OSN: Miliony lidí hladoví, ale denně se na světě vyhodí asi miliarda porcí jídla
28. března 2024 01:43

(ČTK) - Každý den se na světě vyhodí více než miliarda porcí jídla, vyplývá podle deníku The Guardian ze zprávy OSN, která každoročně vypracovává takzvaný Index plýtvání jídlem. Na světě přitom podle posledních dat z roku 2022 hladoví asi 783 milionů lidí, uvádí také zpráva.
(Celý text)

Hlavní líčení ve vedlejší větvi kauzy Bečva začne u vsetínského soudu v dubnu
28. března 2024 01:10

VSETÍN (ČTK) - Hlavní líčení ve vedlejší větvi kauzy otravy řeky Bečvy začne u vsetínského okresního soudu 10. dubna. ČTK to řekl soudce Aleš Matura. Za nečinnost v den havárie je v případu obžalovaný velitel hasičů, z důvodu vydání nezákonného správního rozhodnutí pracovnice odboru životního prostředí a výstavby radnice v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku. Muži hrozí za maření úkolu úřední osoby z nedbalosti až roční vězení, ženě za stejný trestný čin až tři roky vězení, uvedl soudce.
(Celý text)

Slovenská vláda navrhla omezit právo veřejnosti připomínkovat stavební záměry
28. března 2024 01:07

GALANTA (ČTK) - Slovenská vláda chce výrazně omezit současné právo veřejnosti zapojit se do posuzování možných dopadů připravované výstavby různých projektů na přírodu (EIA). Vyplývá to z návrhu novely příslušného zákona, který kabinet premiéra Roberta Fica schválil na svém výjezdním zasedání.
(Celý text)

ČT: Státní podnik DIAMO plánuje, že propustí zhruba 12 procent z 3450 zaměstnanců
27. března 2024 23:13

STRÁŽ POD RALSKEM (ČTK) - Státní podnik DIAMO Stráž pod Ralskem na Českolipsku plánuje, že letos propustí zhruba 12 procent z 3450 zaměstnanců, propouštění chystá ve všech sedmi odštěpných závodech v republice, uvedla Česká televize (ČT). O práci by do konce srpna mělo přijít 430 lidí, dalších 150 neobsazených míst státní podnik zruší. V plánu je také sloučení některých závodů. Ročně by to mělo přinést úsporu 400 až 500 milionů korun, které bude možné použít na sanaci po těžbě.
(Celý text)

ČR dostane z EU dalších 73 miliard korun na investice do energetiky či dopravy
27. března 2024 19:21

(ČTK) - Česká republika dostane z Modernizačního fondu EU dalších téměř 73 miliard korun na investice do energetiky či dopravy. Stát peníze využije na financování obnovitelných zdrojů, modernizaci teplárenství nebo ekologizaci veřejné dopravy, informovalo ministerstvo životního prostředí (MŽP). Dotace pro Česko nyní schválila Evropská investiční banka s Evropskou komisí. Dosud tak ČR z fondu získala 267 miliard korun.
(Celý text)

Výborný: MZe chystá soubor opatření, který farmářům sníží administrativu
27. března 2024 19:13

PRAHA (ČTK) - Ministerstvo zemědělství (MZe) připravuje soubor opatření, který farmářům sníží administrativu, takzvaný antibyrokratický balíček. Na dnešní schůzi senátního podvýboru pro zemědělství v Praze to řekl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Nevylučuje to, že balíček předloží k přímému projednání v Poslanecké sněmovně. Právě na vysokou byrokratickou zátěž si čeští zemědělci, kteří letos už několikrát protestovali proti národní i evropské agrární politice, dlouhodobě stěžují.
(Celý text)

Japonsko chce do roku 2035 uvést na trh osobní letadlo nové generace
27. března 2024 13:42

(ČTK) - Japonsko uvede na trh své první osobní letadlo nové generace přibližně do roku 2035. S odvoláním na informované zdroje to dnes uvedla agentura Kjódó. Předchozí neúspěšný vývoj prvního japonského osobního letadla vedla společnost Mitsubishi Heavy Industries. Nový stroj nebude pohánět klasické letecké palivo, zvažuje se mimo jiné vodík. Očekává se, že letecký průmysl bude pro Japonsko hnací silou růstu, z kterého bude těžit řada domácích dodavatelů komponentů.
(Celý text)

Aktivisté upozorňují na špatné podmínky chovu kuřat, která prodává Albert v ČR
27. března 2024 13:35

PRAHA (ČTK) - Obránci zvířat poukazují na špatné podmínky chovu kuřat, která do svých obchodů odebírá řetězec Albert v Česku. Přitom v Belgii a Nizozemsku podle nich prodává kuřata odchovaná v lepších podmínkách. Ve svých reklamách tak není Albert vůči spotřebitelům transparentní, řekl ČTK Radim Trojan ze spolku obránců zvířat Obraz. Na problém dnes aktivisté upozorňovali i příchozí na pražskou konferenci obchodníků a výrobců, Retail Summit. Obchodní řetězec Albert ČTK sdělil, že farma, ze které mají aktivisté záběry, zásobuje kuřaty většinu velkých obchodů v Česku. Minimální standardy požadované od dodavatelů má řetězec podle mluvčího Jiřího Marečka na webu.
(Celý text)

Koniklec v kleci. V Českém středohoří kvetou vzácné rostliny, chrání je speciální klícky
27. března 2024 12:06

PRAHA (Ekolist) - Právě v těchto dnech kvete koniklec otevřený, ale už jen na zhruba na dvacítce míst, především v severních a severozápadních Čechách. Aby z naší přírody úplně nezmizel, připravila pro něj Agentura ochrany přírody a krajiny ČR záchranný program. V posledních desetiletích konikleců ubylo natolik, že se na některých místech chrání i jednotlivé rostliny.
(Celý text)

Lula a Macron ohlásili plán za jednu miliardu eur pro amazonský prales
27. března 2024 10:32

RIO DE JANEIRO (ČTK) - Francouzský prezident Emmanuel Macron a brazilská hlava státu Luiz Inácio Lula da Silva oznámili v noci na dnešek SEČ nový plán investic za jednu miliardu eur (25 miliard korun) pro udržitelnost amazonského pralesa. Cílem je skloubit hospodářský rozvoj v oblasti pralesa a ochranu životního prostředí, píše agentura AFP. Lula chce výrazně snížit ničení amazonského pralesa, a proto hledá finanční podporu v zahraničí.
(Celý text)

Na Slovensku byl podle ministra zastřelen medvěd, který zranil několik lidí
27. března 2024 10:28

BRATISLAVA (ČTK) - Na Slovensku byl v úterý zastřelen medvěd, který před více než týdnem zranil několik lidí ve městě Liptovský Mikuláš. Na sociální síti to dnes napsal slovenský ministr životního prostředí Tomáš Taraba. Slovenský europoslanec za opoziční hnutí Progresivní Slovensko (PS) a ekolog Michal Wiezik ale tvrdí, že zásahový tým zastřelil jinou šelmu. Na internetu se v této souvislosti objevily spekulace, že úřady ve snaze uklidnit veřejnost nařídily usmrtit jakéhokoli medvěda, který se bude podobat tomu hledanému. Slovenská vláda dnes schválila návrh ústavního zákona, který má umožnit plošné odstřely jinak chráněných medvědů, pokud se budou pohybovat v obcích nebo v jejich bezprostředním okolí. Podle PS je předloha v rozporu s evropským právem.
(Celý text)

Zastupitelé Libereckého kraje schválili dotaci z Fondu Turów pro Chrastavu
27. března 2024 10:27

LIBEREC (ČTK) - Zastupitelé Libereckého kraje dnes schválili další dotaci z Fondu Turów, peníze jsou určené pro Chrastavu. Město vybuduje 5,65 kilometru dlouhý vodovod do osady Horní Vítkov, kde jsou lidé zásobováni ze studní, 91 domovních přípojek a také dvě požární nádrže. Radnice na projekt žádala 79,6 milionu korun, částka zahrnovala i dvacetiprocentní rezervu na vícepráce, to ale výbor fondu nedoporučil, zastupitelé tak schválili dotaci 67,5 milionu korun.
(Celý text)

Jak na žádost v programu LIFE? Nenechte se odradit, když to poprvé nevyjde
27. března 2024 06:33

PRAHA (Ekolist) - Na ochranu životního prostředí v České republice proudí v rámci programu LIFE z Evropské unie desítky milionů korun.. Například Vojenské lesy a statky ČR mají projekt na LIFE Adapt Brdy, který lesníkům umožní přeměnit brdské lesy na odolnější. Z programu LIFE na to podnik získal pět milionů eur. Praktické rady o tom, jak v programu LIFE uspět, se můžete dozvědět v aktuálním vydání speciálního dotačního podcastu.
(Celý text)

K ústavní ochraně vody zněla ve sněmovním výboru kritika z opozice i z koalice
27. března 2024 01:24

PRAHA (ČTK) - K navrhované ústavní ochraně vody zaznívala ve sněmovním zemědělském výboru kritika z opozice i z koalice. Ivan Adamec (ODS) označil vládní novelu ústavy za "až hysterickou reakci" na minulá období sucha v Česku a Karel Tureček (ANO) za "jednostranné znásilnění ústavy". Poslanci debatu o předloze přerušili, téměř až do konce května k ní nyní mohou předkládat pozměňovací návrhy. Ústavní novelou se ve Sněmovně mají zabývat také ústavně-právní výbor a výbor pro životní prostředí.
(Celý text)

Poptávka po elektromobilech v ČR stoupla po spuštění dotací o desítky procent
27. března 2024 01:07

(ČTK) - Tuzemští prodejci nových aut a zprostředkovatelé finančních služeb zaznamenali v minulém týdnu v tuzemsku nárůst poptávky po elektrických vozech v řádu desítek procent. Důvodem je spuštění podpůrného a dotačního programu pro nákup elektromobilů do firem. Vyplývá to z aktuálních informací prodejců.
(Celý text)

Ministr Výborný očekává, že Evropská komise předloží další návrhy na podporu zemědělců
26. března 2024 21:01

BRUSEL (ČTK) - Český ministr zemědělství očekává, že Evropská komise přijde v blízké budoucnosti s dalšími návrhy, jak podpořit zemědělce v Evropské unii. Marek Výborný to uvedl při dnešním jednání unijních ministrů zemědělství v Bruselu. Ministr doufá, že současné návrhy Evropské komise v dubnu projdou i Evropským parlamentem a velmi by si přál, aby uklidnily zemědělce, kteří v posledních měsících protestovali po celé Evropě. Farmáři dnes dorazili i do Bruselu, podle belgických médií bylo v belgické metropoli asi 250 traktorů. Protestující házeli vajíčka a další předměty na policisty a zapalovali seno i pneumatiky, nejméně dva policisté utrpěli zranění.
(Celý text)

Ministr Výborný očekává, že Evropská komise předloží další návrhy na podporu zemědělců
26. března 2024 21:01

BRUSEL (ČTK) - Český ministr zemědělství očekává, že Evropská komise přijde v blízké budoucnosti s dalšími návrhy, jak podpořit zemědělce v Evropské unii. Marek Výborný to uvedl při dnešním jednání unijních ministrů zemědělství v Bruselu. Ministr doufá, že současné návrhy Evropské komise v dubnu projdou i Evropským parlamentem a velmi by si přál, aby uklidnily zemědělce, kteří v posledních měsících protestovali po celé Evropě. Farmáři dnes dorazili i do Bruselu, podle belgických médií bylo v belgické metropoli asi 250 traktorů. Protestující házeli vajíčka a další předměty na policisty a zapalovali seno i pneumatiky, nejméně dva policisté utrpěli zranění.
(Celý text)

1 | 2 | 3 | 4 | .. | 2118 | Další