ecomonitor.cz
verze pro tisk
Marek Zděradička: Nejlepší je auto, které do Prahy vůbec nedojede
22. září 2017 01:02
PRAHA (Ekolist) - Budoucností pražské dopravy budou tramvaje a železnice. Bude ale potřeba přesvědčit lidi, aby vystoupili z pohodlí svých aut a nastoupili do pohodlí veřejné dopravy. O pražské dopravě jsme hovořili s Markem Zděradičkou z Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy.

Je nějaká vize, jak by měla v budoucnu vypadat doprava v Praze?

Je. V listopadu 2016 zastupitelstvo schválilo aktualizaci Strategického plánu a současně běží proces zpracování Plánu udržitelné mobility, který tu strategii rozvíjí. Plán udržitelné mobility bude stěžejní dokument, který vcelku podrobně řekne, kam by měla doprava v Praze směřovat. . Jeho součástí je i nová Dopravní politika města, kterou Rada města schválila 19. 9. 2017.

Do tvorby Plánu udržitelné mobility se může zapojit v podstatě každý, na webu Polaď Prahu.

Dobře, a jaká by tedy měla být pražská doprava?

Praha by měla využít svou silnou stránku a ještě víc ji podpořit. Tou silnou stránkou je veřejná doprava, která má na celkovém objemu dopravy podíl 43 %. Doplňuje to pěší doprava 23 %. Cyklodoprava má 1 %. Dohromady jde o 67 %. Automobilová doprava má 33 %.

A vize do budoucna je, aby se neautomobilová doprava, tedy veřejná doprava, pěší a cyklodoprava dohromady přehoupla přes 70 %. A naopak, aby podíl automobilové dopravy klesl pod 30 %.

Zatímco třeba Kodaň staví svou udržitelnou mobilitu na podpoře cyklodopravy, tak Praha pro svůj kompaktní charakter staví udržitelnou dopravu na kvalitní veřejné dopravě. Jenom cyklistická doprava totiž Prahu nespasí. Tím hlavním pilířem musí být veřejná doprava. Podmínky pro cyklodopravu by se měly samozřejmě také zlepšovat, ale nikdy nebude dosahovat desítek procent.

Jak chcete Pražany přesvědčit, aby vystoupili z pohodlí svých klimatizovaných vozů a přesedli do „socky“?

Ideální by bylo, aby pohodlně přesedli z pohodlí svých klimatizovaných vozů do pohodlí klimatizovaných vozů veřejné dopravy.

Pozor, nejde jen o Pražany. Ve velké míře jde i o obyvatele Středočeského kraje. Pro ně potřebujeme záchytná parkoviště na okraji města s dobrou návazností veřejné dopravy. V tom má Praha obrovský deficit. Od roku 1999, kdy byl schválený platný územní plán, se vybudovalo jen pár záchytných parkovišť. Jejich celková kapacita je kolem tří tisíc parkovacích míst, což vůbec nestačí. Cílová hodnota by měla být kolem 14 – 20 tisíc. To je velký dluh.

Budoucností hromadné dopravy v Praze jsou tramvaje a vlaky.
Budoucností hromadné dopravy v Praze jsou tramvaje a vlaky.

Bude se to nějak řešit?

Dá, ale obtížně, protože Praha nemá vhodné pozemky u klíčových stanic metra, na kterých by mohla parkoviště stavět.

Ale zpátky k těm Středočechům v autech. Co má město poměrně dobře v ruce, je parkování. Zóny placeného stání. Loni se rozšiřovaly a lidé dojíždějící ze Středních Čech najednou neměli kde uvnitř města zaparkovat. A vyvolalo to tlak i na Středočeský kraj, aby se také zapojil do řešení záchytných parkovišť, což bylo pozitivní.

A dnes musím kraj hodně pochválit, protože to opravdu řeší. A podařilo se zapojit i Správu železniční dopravní cesty, která má u svých vlakových zastávek řadu pozemků, které by šly pro záchytná parkoviště použít.

Pro Prahu obecně platí, že dobré je takové auto, které do ní vůbec nedojede. Ne kvůli svému technickému stavu, ale že ho majitel nechá doma nebo na hranici města u metra, popřípadě u v regionu u železniční zastávky a zbytek dojede veřejnou dopravou.

Ví se, kolik je v Praze parkovacích míst? Kolik tu může parkovat aut?

Za celou Prahu se takové číslo neví. Ví se číslo za místa placeného stání. Pak jsou parkovací místa v obchodních centrech a podobně, to se také dá vyčíslit. Ale pak je řada parkovacích míst ve vnitroblocích, a tam to číslo pro celé území Prahy nevíme.

Ale z dat vyplývá, že například na území Pražské památkové rezervace počet parkovacích míst oproti minulosti narůstá.

Jak je to možné?

Největší nárůst je dán novým parkováním v zástavbě. Vznikly nové komerční objekty jako Paladium nebo Florentinum, které mají celkem velké garáže. A pak se hodně dvorů a vnitrobloků proměnilo na parkovací místa, zde byl opravdu velký nárůst. V centrální části Prahy je zhruba 33 tisíc parkovacích míst.

Není škoda vnitrobloky a dvory změnit na parkoviště?

To je správná otázka. A je to velmi citlivé téma. Z pohledu dopravy je to i hodně problematické. Velká část těchto míst slouží pro parkování zaměstnanců u objektů, které neslouží bydlení. Nejde jen o to, že auta zaberou prostor dvora či vnitrobloku, ale také musí přijet a odjet, což ve špičce zatěžuje ulice v centru města, které na intenzivní automobilovou dopravu nejsou stavěná.

Obecně je parkování jablkem sváru při různých projednávání. Lidé mají představu, že zaparkovat auto na ulici přímo před jejich domem je jejich právem. Jenže ulice by měla mít i jiné kvality než jen jako parkoviště. Měla by mít stromy nebo nabízet prostor pro předzahrádky, aby se ve městě dobře žilo. A hledání kompromisu ohledně parkování je velmi často bolestivé.

Zmínil jste, že je v plánu posílit význam veřejné dopravy. Jak?

Jednak výstavbou nových tratí, jednak organizačními změnami, například, že bude mít veřejná doprava větší prioritu při průjezdu křižovatkami…

Pardon, to v Praze už někde je?

Samozřejmě. V dopravní ročence dohledáte, že z 250 semaforů pro tramvaje jich 195 upřednostňuje tramvaje před zbytkem dopravy. Semaforů, které dávají přednost autobusům, je 223.

A jak jinak bude Praha rozvíjet veřejnou dopravu?

Formou služeb. Jde o to, aby veřejná doprava ztratila to hanlivé označení „socka“. Aby v dopravních prostředcích bylo čisto a bezpečno. Aby se cestující snadno dozvěděl, kdy mu to pojede. A nebo proč to nejede a co má dělat, aby se dostal tam, kam potřebuje.

A jednoduše zlepšit komfort cestování veřejnou dopravou. Aby byla samozřejmostí např. Wi-Fi a klimatizace. Zavést do veřejné dopravy služby třetího tisíciletí. A už se to myslím pomalu zlepšuje. V některých tramvajích můžete jízdné zaplatit kartou. Na některých zastávkách už jsou obrazovky s informacemi, kdy co kam pojede. A samozřejmě bude potřeba rozvíjet i samotný provoz veřejné dopravy.

Problém je, že v posledních letech hodně pokročila suburbanizace okolí Prahy. Je tu stále silná tendence přistěhovat se do blízkosti Prahy a za prací do města dojíždět. To je jeden z velkých dopravních problémů Prahy.

Proč?

Když se podíváte jen na Pražany, tak ti pro své cesty používají ve většině případů veřejnou dopravu. Lidé ze Středočeského kraje pro svou cestu do Prahy ale volí ve větší míře auto. To je pro Prahu obrovský problém.

Během období mezi dvěma sčítání (SLDB) 2001 a 2011 došlo k nárůstu dojížďky do prahy o 40 % což vyvolalo padesátiprocentní nárůst automobilové dopravy na hranicích města. Kdybychom to vzali od roku 1990, tak to mnohde bude až tříset procentní nárůst dopravy. A na to není silniční síť připravená. Často jde o historické trasy jdoucí centrem bývalých vesnic, které se pak staly součástí Prahy. Otázka dojíždění do Prahy je jednoznačně největší dopravní problém hlavního města.

Jak to?

Praha v dopravě řeší problém, který vzniká za její hranicí. Na snímku noční provoz na Nuselském mostě.
Praha v dopravě řeší problém, který vzniká za její hranicí. Na snímku noční provoz na Nuselském mostě.

Jednak je to i administrativní problém, protože na řešení se kromě Prahy musí podílet i Středočeský kraj a řada obcí v okolí Prahy. A proto i ten zmiňovaný Plán udržitelné mobility vzniká za účasti Středočeského kraje.

Praha řeší problém, který vzniká za její hranicí. Ale nemá žádný nástroj, jak by ho mohla zmenšit či zastavit. Praha nemůže moc mluvit do územního plánu obce ve Středočeském kraji. A obce v okolí Prahy se v posledních letech hodně rozvíjely, aniž by se to z nějaké vyšší pozice korigovalo. Jak s ohledem na dopravu, tak na místní vybavenost či pracovní příležitosti.

Trendem v udržitelné dopravě je město krátkých vzdáleností. To tyto nově vzniklé části obcí rozhodně nejsou.

Pardon, město krátkých vzdáleností?

To je stručně řečeno město, kde máte blízko všechno, co potřebujete. Doktora, školu, obchod, práci. Když nepotřebujete sednout do auta a někam dojet.

A ty vesnice za hranicí Prahy ve velmi krátkém čase nezřídka zdvojnásobily počet svých obyvatel, ale nemají tam dostatečnou občanskou vybavenost, natož pracovní místa. A tak za tím dojíždějí do Prahy.

Je samotná Praha městem krátkých vzdáleností?

Jak kde. Například řada pražských sídlišť není úplně místem krátkých vzdáleností. Tehdejší modernistická představa města byla, že se ráno všichni seberou a pojedou do jiné části města do práce. Čili pražská sídliště do toho konceptu města krátkých vzdáleností tak úplně nepatřila.

Ale třeba takové Královské Vinohrady, to už město krátkých vzdáleností je. Je tam relativně hodně služeb, maloobchodu a hodně tam lidé bydlí i pracují, jde o hustou zástavbu, kde je všechno, co potřebujete, po ruce.

Ještě zpátky k vizi veřejné dopravy. Je něco, co bude mít přednost?

Vize stojí na posílení kolejové dopravy. Vlaků a hlavně tramvají. Železnice je pro zvládání fenoménu suburbanizace jednoznačně důležitá.

A tramvaj proto, že je to dobrý, efektivní nástroj, který má dobrý poměr cena výkon. Metro je jistě výkonnější, ale je také řádově dražší. Metro se vyplatí jen tam, kde jsou silné proudy cestujících. Tramvaj má tu výhodu, že může relativně rychle nabídnout nové propojení dvou míst. Dlouhodobě jsou velmi přetíženy přestupní uzly metra. Proto vznikla myšlenka tramvajových tangent, které by mohly tyto centrální přestupy odlehčit.

Abych uvedl příklad, když pojedete z Pankráce na Smíchov, tak byste mohl jet expresní tramvají přímo a nemusel přestupovat na Florenci.

To by mohlo řešit i okružní metro, ne?

O tom se hodně mluví, ale ony ty okružní dopravní vztahy nejsou zas tak velké, aby to ospravedlnilo metro. Tramvaj je ideální řešení. Proto už se připravuje dvorecké přemostění, které propojí modřanskou a barrandovskou trasu tramvaje. Dále se intenzivně se připravuje tramvaj na Dědinu nebo do Libuše.

Železnice se v Praze stala obětí vlastního úspěchu a naráží na kapacity tratí.
Železnice se v Praze stala obětí vlastního úspěchu a naráží na kapacity tratí.

Ale ne vždycky se záměr vybudovat tramvajovou trať setká s pochopením místních lidí. To je třeba příklad Dědiny, kde to část místních lidí odmítá, přestože by jim tramvaj přinesla mnohem lepší dopravní servis.

Mluvil jste o důležitosti železnice pro pražskou dopravu…

Dobré pro pražskou dopravu je, že lidé pro dojíždění do Prahy čím dál více používají vlak. Železnice se ale stala obětí svého vlastního úspěchu. Mnohde už narážíme na kapacity tratí. Částečně se to dá zlepšit pomocí technologií, lepších zabezpečovacích zařízení, ale na některých tratích jsme se už dostali na hranici toho, co je možné po nich fyzicky odvozit.

Například na kolínské trati roste jak počet příměstských vlaků, tak i vlaků dálkové dopravy. A ve špičkách je problém na trať vlaky poskládat.

Takže Praha dospěla k závěru, že potřebuje nové tratě. A to vysokorychlostní. Jednak aby Praha nebyla periferií uvnitř Evropy a expresní železniční doprava ji neobjížděla, ale také i pro odlehčení stávajících železničních koridorů od dálkové dopravy ve prospěch příměstské dopravy. To je ale běh na dlouhou trať.

Co znamená běh na dlouhou trať? Kdy budeme mít první nové tramvajové tratě a železnici?

Teď vznikla strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kde je seznam doporučených tratí. A železnice, tam se připravují projekty modernizace stávající železnice, ale ta zásadní změna přijde s novými tratěmi. A ministerstvo dopravy říká, že by první vysokorychlostní trať chtělo mít v roce 2030. Ale uvidíme, ona příprava těchto staveb není vůbec jednoduchá.

Proč se místo tramvají nemyslí na elektrobusy? Jsou tiché, neznečisťují ovzduší a na rozdíl od tramvají nepotřebují koleje?

Elektrobusy řeší primárně problém emisí. Ale i elektrobus může uvíznout v koloně. Samozřejmě Praha elektrobusy v provozu testuje, nově Dopravní podnik bude testovat dynamicky dobíjený elektrobus, něco mezi elektrobusem a trolejbusem. V Praze jsou lokality, kde není možné kvůli neprůchodnosti územím stavět tramvajovou trať nebo to není efektivní. Tam by se pak daly nasazovat elektrobusy. Elektromobilita ale nemá být cíl, má to být prostředek.

Výhoda tramvaje je, že má svou trať většinou vyhrazenou jen pro sebe a jen tak v zácpě neuvízne.


Jak moc dopravu v Praze ovlivňuje to, kde lidé pracují?

Když se podíváme na hustotu pracovních příležitostí, tak jsou hodně koncentrované do širšího centra města. Zhruba v oblasti vymezené stanicemi metra Anděl – Náměstí Míru – Křižíkova – Malostranská. To způsobuje problémy, protože pražská doprava má obrazně řečeno výrazné dostředivé síly. Lidé ráno jedou z okraje do centra a odpoledne naopak. To ve špičkách vytěžuje jak veřejnou dopravu, tak to působí problémy i v dopravě automobilové.

Struktura města se také během let hodně měnila podle toho, jak vznikaly a zanikaly továrny a výrobny. Smíchov měl svého času řadu továren, dnes se většina výroben přesunula na kraj města. A bývalé tovární čtvrti se mění na rezidenční a kancelářské čtvrti. Čili práce v nich zůstává, ale jiného charakteru.

Jak tedy Pražané městem cestují? Ví se to?

Ví. V kompaktním městě a zejména v centru Pražané v drtivé míře používají veřejnou dopravu. A automobilová doprava se víc používá v okrajových částech Prahy. Je to tím, že tu není tak optimální dostupnost veřejné dopravy jako uvnitř Prahy. Jsou to ty části Prahy, které už mají spíš vesnické charakteristiky zástavby. A hned za hranicí Prahy se automobil používá naopak v většiny cest.

Uvažuje se o tom, že by se v Praze zavedlo mýto?

Mýto je do velké míry hlavně politické rozhodnutí.
Mýto je do velké míry hlavně politické rozhodnutí.

Je to hodně diskutované, zejména v souvislosti s dostavbou městského okruhu. Je to také otázka legislativní a debatuje se, zda se návrh na mýto objeví v chystaném Plánu udržitelné mobility. V posledku to totiž bude hlavně politické rozhodnutí.

A pomohlo by mýto Praze?

Je to nástroj na snížení zátěže v centru města. Můžeme čerpat zkušenosti z Evropy, z Londýna či spíše ze Stockholmu, kde se jim podařilo snížit vjezd do centra o 20 %. A ještě poté na žádost veřejnosti rozšířili. Je to ale také systém, který má nemalé náklady na zavedení a je to velké politikum.

Pražský okruh se plánoval někdy v sedmdesátých letech, kdy okruh vedl mapou po polích. Dnes má vést okruh v těsné blízkosti obcí a městských částí, které postupně k okruhu dorostly. Neměla by se myšlenka okruhu přehodnotit a posunout ho mimo obydlenou oblast?

Naopak. Lidé si myslí, že okruh má být hlavně pro tranzitní dopravu. To jistě má být, ale ne jenom. Jeho významná úloha je i přímo v metropolitní oblasti. Hezky je to vidět na různých částech okruhu, které už jsou v provozu. Ty, které jsou od města více vzdáleny, tak tam okruh ztrácí částečně účinnost a dopravní zátěž je na něm výrazně menší než na částech okruhu, které jsou blíže městu.

Proč tomu tak je? Okruh má totiž tři funkce. Tranzitní, rozváděcí a spojovací. Tranzitní pro cestu například mezi Drážďany a Brnem. Rozváděcí pro cesty ze Středočeského kraje do Prahy. A spojovací, když potřebujete z jedné spíše okrajové části Prahy na druhou, např. z Ruzyně na Barrandov. Nepojedete přes centrum, ale rychlejší cestou okolo města.

A čím dál je okruh od Prahy, tím míň je atraktivní pro ty dvě poslední funkce. Zůstává atraktivní pro část tranzitu. A to je málo.

Na druhou stranu pro mnoho lidí to znamená, že by měli mít za barákem dálnici.

Ano. Ale když se porovnávaly jednotlivé varianty okruhu, tak se ukázalo, že oddalování okruhu povede ke snižování jeho účinnosti pro město a v jeho ulicích zůstává více aut. Protože i jakákoliv jiná varianta by se dotkla lidí žijících v regionu a starostové těchto obcí se poměrně jasně postavili proti změně trasy.

Dá se odhadnout, kdy bude okruh dokončený?

To je skoro otázka pro věštce s ohledem na zkušenosti s přípravou dopravních staveb v našem státě. Nejblíž je realizace části 511, která by měla být hotová do roku 2025. U ostatních částí se musí dělat také nové hodnocení EIA, což je trochu delší běh. Ale věřím, že by mohla být do deseti let stavba severní části zahájena.

Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Martin Mach Ondřej

URL zprávy: https://ecomonitor.cz/zprava2.shtml?x=2503516


Online diskuse
Jak probíhá výcvik psí jednotky?
20. dubna 2024 05:44

PRAHA (Ekolist) - Jak probíhá výcvik psí jednotky z Česká společnost ornitologická, která mimo jiné čerstvě pomohla odhalit traviče z Příbramska? Co je při jejich práci nejdůležitější?
(Celý text)

Z 800 000 PET lahví z oceánu vzniká dvanáctimetrová replika Eiffelovy věže
20. dubna 2024 01:25

(ČTK) - Jan Hřebabecký dostal od manželky před dvěma lety k Vánocům 3D tiskárnu. Nyní vede firmu 3DDEN, která vyrábí dvanáctimetrovou repliku Eiffelovy věže pro Olympijský festival v Mostu. Využívá k tomu materiál z vyhozených plastových lahví v oceánech. Na repliku se odhadem použije 800 000 PET lahví. To, že společnost zabývající se 3D tiskem využívá ke své výrobě udržitelné materiály, nebývá běžné, řekl ČTK Hřebabecký. Firma od svého vzniku vyráběla produkty například pro Sokolský běh republiky, Google nebo Dell. V budoucnu by zakladatel rád vytiskl z recyklovaného plastu dům.
(Celý text)

Lesy ČR vybudovaly u Nového Města pod Smrkem nový rybník Perlík
20. dubna 2024 01:20

(ČTK) - Novou retenční nádrž dokončily nedaleko Nového Města pod Smrkem na Liberecku Lesy ČR. Rybník Perlík na úpatí nejvyšší hory Jizerských hor - Smrku - za bezmála osm milionů korun, je jedním z projektů zaměřených na zadržení vody v krajině. Projekt spolufinancovalo ministerstvo zemědělství, uvedla mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová.
(Celý text)

Při akci Ukliďme Česko našli dobrovolníci v Brně na černé skládce trilobity
20. dubna 2024 01:06

BRNO (ČTK) - Dobrovolníci, kteří se na začátku dubna zúčastnili akce Ukliďme Česko, našli při likvidaci rozsáhlé černé skládky v Brně-Židenicích několik vyhozených destiček se zkamenělinami trilobitů. Zatím jde o letošní nejzajímavější nález, uvedli pořadatelé akce.
(Celý text)

V Zoo Ostrava začíná o měsíc dříve rozkvétat největší kolekce rododendronů
20. dubna 2024 00:49

OSTRAVA (ČTK) - Ostravská zoologická zahrada chystá komentované prohlídky ve svém Rododendron parku u expozice Čitván. V těchto dnech začínají rododendrony a azalky ve stohektarovém areálu zoo rozkvétat. Díky příznivému počasí je to zhruba o měsíc dříve než obvykle. Novinářům to dnes sdělila mluvčí zahrady Šárka Nováková.
(Celý text)

V Kovozoo ve Starém Městě ke Dni Země pokřtí sochu hrocha z kovového šrotu
20. dubna 2024 00:42

STARÉ MĚSTO (ČTK) - V Kovozoo ve Starém Městě na Uherskohradišťsku pokřtí v sobotu 20. dubna při oslavách Dne Země sochu hrocha vyrobenou z kovového šrotu. Celodenní akce nabídne také ekologickou olympiádu, ukázku kovošrotové techniky, zásahu hasičů nebo možnost vyzkoušet si práci kováře. Oslavy se v Kovozoo uskuteční popatnácté, areál bude otevřený od 10:00 do 18:00, sdělila Martina Juřenová ze skupiny REC Group, která areál provozuje.
(Celý text)

Pražské služby připravily dva videoklipy zaměřené na třídění odpadu
20. dubna 2024 00:27

PRAHA (ČTK) - Hlavním městem vlastněná společnost Pražské služby (PSAS), která zajišťuje většinu svozu odpadu v metropoli, připravila osvětovou kampaň zaměřenou na časté chyby při třídění odpadků. Ve dvou klipech zveřejněných na portálu YouTube herec a moderátor Václav Matějovský odpovídá například na otázku, jestli patří kovový sušák na prádlo do šedého kontejneru.
(Celý text)

Muzeum Kroměřížska otevřelo interaktivní výstavu věnovanou sušení ovoce
20. dubna 2024 00:09

KROMĚŘÍŽ (ČTK) - Muzeum Kroměřížska otevřelo interaktivní výstavu nazvanou Někdo to rád sušené. Návštěvníci se jejím prostřednictvím seznámí se sušením ovoce. Dozvědí se ale také informace o významu stromů pro člověka a přírodu, o hmyzu, opylovačích, využití ovoce v kuchyni i jiných způsobech jeho uchovávání, sdělila ČTK mluvčí muzea Martina Malá. Výstava potrvá do 22. září.
(Celý text)

V táborské zoo mohou lidé jako v jediné v ČR vidět čírky sibiřské
19. dubna 2024 23:30

TÁBOR (ČTK) - Táborská zoologická zahrada získala pět čírek sibiřských. Jde o jedinou zoo v České republice, kde návštěvníci tento druh vodních ptáků mohou vidět. Táborská zahrada je získala ze slovenské zoo Bojnice. ČTK to řekl mluvčí zoologické zahrady v Táboře Filip Sušanka.
(Celý text)

V Národním parku Podyjí se s divokými koňmi začali pást pratuři
19. dubna 2024 19:32

(ČTK) - V Národním parku Podyjí na Znojemsku u Mašovic přibyla ke skupince divokých koní z Exmooru dvojice praturů, vypomůže se spásáním. Jde o mladé býky plemene Tauros, které odborníci zpětně šlechtí tak, aby se co nejvíce přiblížilo už vyhubenému praturovi. Lokalitu tak budou spásat dva druhy velkých kopytníků, což by podle ochránců přírody mělo přinést pestřejší prostředí, informovala organizace Česká krajina.
(Celý text)

Čeperka na Pardubicku zatím nevydala stavební uzávěru kvůli stavbě spalovny
19. dubna 2024 19:30

ČEPERKA (ČTK) - Obec Čeperka na Pardubicku zatím nevydala stavební uzávěru, která by zabránila vybudování velké spalovny komunálního odpadu na jejím katastrálním území. Záměr prosazuje elektrárna Opatovice, která by zařízením pro energetické využívání odpadu nahradila část výroby tepla a elektřiny z hnědého uhlí. Ministerstvo životního prostředí v lednu vydalo souhlasné stanovisko EIA o vlivu stavby na prostředí. Obyvatelé Čeperky záměr v září 2022 v referendu odmítli, plebiscit by se však letos na podzim mohl podle zákona opakovat.
(Celý text)

Botanická zahrada Praha představuje migraci tropických motýlů
19. dubna 2024 19:29

PRAHA (ČTK) - Botanická zahrada Praha v Troji nabízí opět výstavu exotických motýlů. Letošní ročník se zaměří na jejich migraci. Desítky druhů tropických motýlů mohou zájemci vidět od 19. dubna do 2. června ve skleníku Fata Morgana, a to denně kromě pondělí od 09:00 do 19:00. Součástí bude i panelová výstava o ochraně motýlů nebo výstava vyhynulých druhů.
(Celý text)

Krkonošské Louky získaly Magnesii literu
19. dubna 2024 12:25

PRAHA (Ekolist) - Kniha Louky – dobrodružství poznávání autorů Stanislava Březiny, Sylvie Pecháčkové, Hany Skálové a Františka Krahulce získala prestižní ocenění Magnesia Litera v kategorii za naučnou literaturu.
(Celý text)

Ministerstvo životního prostředí podpoří ekocentra, chystá dotace 220 milionů korun
19. dubna 2024 12:24

PRAHA (ČTK) - Ministerstvo životního prostředí se chystá letos na podzim finančně podpořit v dotačním programu environmentální vzdělávání dětí, pedagogů a veřejnosti a také provoz certifikovaných středisek ekologické výchovy. Půjde o tříletý cyklus, na který bude 220 milionů korun, řekl ČTK a Českému rozhlasu při návštěvě Olomouce ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-CSL).
(Celý text)

Závlahu má v Česku jen třetina ovocných sadů, je podmínkou kvalitní úrody
19. dubna 2024 12:23

HOLOVOUSY (ČTK) - Umělou závlahu má v Česku jen zhruba třetina ovocných sadů. Ovocnáři se ji snaží budovat u nově sázených sadů, kterých však přibývá málo. U nových sadů jsou pod závlahou asi dvě třetiny ploch. V době oteplování a nerovnoměrných srážek je závlaha nezbytnou podmínkou pro kvalitní úrodu ovoce, které mohou pěstitelé dobře zpeněžit. ČTK to řekl předseda Ovocnářské unie ČR Martin Ludvík.
(Celý text)

Krkonoše po 20 letech ČR v EU balancují mezi ochranou přírody a rozvojem obcí
19. dubna 2024 10:05

(ČTK) - Na podporu 114 projektů na území pod Správou Krkonošského národního parku (KRNAP) šlo za 20 let členství České republiky v EU z evropských fondů přes 2,2 miliardy korun. Na příští tři roky jsou připravené projekty za dalších 880 milionů korun. Další prostředky čerpaly v Krkonoších na svůj rozvoj obce. Příroda v Krkonoších je v nejlepší kondici za posledních několik desetiletí, nemalou zásluhu na tom má EU, vyplynulo z vyjádření Správy KRNAP. Oslovená horská střediska by si přála, aby posilování ochrany přírody nebylo na úkor rozvoje turistického ruchu.
(Celý text)

Fotovoltaické elektrárny: skvrna na kráse krajiny, nebo místo pestré skladby živočichů a rostlin?
19. dubna 2024 05:30

(Ekolist) - Pohled na fotovoltaické elektrárny většinou příjemné pocity nebudí. Zabírají půdu, přinášejí do krajiny další ploty, podle některých hyzdí krajinu. V horším případě provozovatelé pod solární panely aplikují pesticidy proti pleveli či hlodavcům. V lepším případě bývá vše tak důkladně posečené a vyschlé, že na kvetoucí kytku či bzučící hmyz nenarazíte. Vědci z týmu Envirop (PřF MUNI) ukázali, že správně obhospodařovaná elektrárna může pestrost rostlin a živočichů v krajině naopak zvyšovat.
(Celý text)

V Rokycanech postavili první ekologické veřejné toalety. Nevyužívají elektřinu, ani chemii
19. dubna 2024 01:14

ROKYCANY (ČTK) - V Rokycanech tento týden otevřeli kompostovací veřejnou toaletu finské technologie u skateparku a cesty na rozhlednu Kotel. Toaleta je bez zápachu, nezávislá na chemii a elektřině, řekla ČTK Adriana Jarošová, mluvčí třetího největšího města v Plzeňském kraji.
(Celý text)

Správa železnic v zimě odstranila téměř půl milionu stromů z blízkosti tratí
19. dubna 2024 01:01

(ČTK) - Správa železnic v období vegetačního klidu, tedy od listopadu do konce března, odstranila z blízkosti kolejí téměř půl milionu potenciálně nebezpečných stromů. Na údržbu zeleně v zimní sezoně vynaložila 323 milionů korun. Podobná bezpečnostní opatření podle správy udělali také majitelé pozemků přiléhajících k železničním tratím.
(Celý text)

Více než polovina lidí by rekonstrukci domu financovala z úspor, ukázal průzkum
19. dubna 2024 00:51

(ČTK) - Více než polovina lidí by pro rekonstrukci a zajištění větší energetické úspornosti svého domu využila vlastní úspory, o dotaci by žádala čtvrtina. Třetina lidí by zvolila financování formou úvěru, buď hypotečního, nebo od stavební spořitelny. Vyplývá to z průzkumu, který zpracovala agentura Ipsos pro Stavební spořitelnu České spořitelny (SSČS). Od letošního roku mohou stavební spořitelny poskytovat poradenství a spolupráci při zajišťování dotací na zlepšení energetické účinnosti bydlení.
(Celý text)

Více než polovina lidí by rekonstrukci domu financovala z úspor, ukázal průzkum
19. dubna 2024 00:51

(ČTK) - Více než polovina lidí by pro rekonstrukci a zajištění větší energetické úspornosti svého domu využila vlastní úspory, o dotaci by žádala čtvrtina. Třetina lidí by zvolila financování formou úvěru, buď hypotečního, nebo od stavební spořitelny. Vyplývá to z průzkumu, který zpracovala agentura Ipsos pro Stavební spořitelnu České spořitelny (SSČS). Od letošního roku mohou stavební spořitelny poskytovat poradenství a spolupráci při zajišťování dotací na zlepšení energetické účinnosti bydlení.
(Celý text)

1 | 2 | 3 | 4 | .. | 2130 | Další